Потреба в удосконаленні законодавства про допомогу внутрішньо переміщеним особам
DOI:
https://doi.org/10.24144/2307-3322.2023.78.1.53Ключові слова:
внутрішньо переміщені особи (ВПО), державна допомога, державна підтрим- ка, житлово-комунальні послуги, нерухоме майно, збройна агресія, принцип соціальної справедливості, тимчасово окуповані території,, місць проживання, оренда,, працевлаштуванняАнотація
У статті було поставлено мету – провести аналіз відносин, пов’язаних із наданням та потребою у державній підтримці ВПО та окремих категорій осіб, які постраждали від військової агресії, аналіз положень нормативних актів, міркувань і пропозицій вчених та практиків, на основі чого – зроби- ти пропозиції з удосконалення державної підтримки ВПО та інших категорій осіб, які постраждали від воєнних дій. Для досягнення мети було застосовано комплекс загальновідомих методів пізнання.
Завдяки цьому було проаналізовано чинне українське законодавство, яке встановлює правила, за яки- ми ВПО отримують державну підтримку, на практичних прикладах показано суперечливі і навіть недоречні моменти, які містилися у постанові КМУ «Про надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату жит- лово-комунальних послуг» від 1 жовтня 2014 року та які містяться у чинній постанові КМУ від 20 березня 2022 року № 332 «Деякі питання виплати допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам». У статті показано, що часто держава надає допомогу не тим особам, які її потребують, тоді як останні часто залишаються без допомоги. Прийняттям КМУ постанови від 20 березня 2022 року № 332 держава по суті порушила принцип рівності громадян, розділивши ВПО на дві категорії – ВПО, які стали такими до 24 лютого 2022 року, та ВПО, які стали такими після 24 лютого 2022 року.
При цьому другі знаходяться у значно більш привілейованому положенні у порівнянні із першими та взагалі із багатьма іншими категоріями громадян України, які постраждали вій військової агресії російської федерації. З метою відновлення дії принципу соціальної справедливості по відношенню до ВПО та інших громадян України у статті було запропоновано законодавцю додати до постанови КМУ від 20 березня 2022 року № 332: прив’язки надання державних виплат і надання державної допомоги працездатним особам із зобов’язанням їх офіційного працевлаштування; норм про можливість ВПО, які отримали цей статус до 24 лютого 2022 року, проте втратили право на отримання державної допо- моги, повернути державну фінансову допомогу у випадку їх працевлаштування та соціалізації у місці їх фактичного проживання на території України, підконтрольній офіційній державній владі; положень про більш активну перевірку офіційно визначених місць проживання ВПО та об’єктів належного їм нерухомого майна на території, підконтрольній офіційній державній владі, із можливістю позбав- лення таких осіб державної фінансової допомоги та місць безкоштовного проживання і харчування у випадку встановлення фактів фактичного проживання у цих об’єктах родичів ВПО, самих ВПО або орендаторів. Зроблені пропозиції мають сприяти забезпеченню дотримання принципу соціальної справедливості та наведенню ладу у справі надання державної допомоги ВПО.
Посилання
Про надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг: постанова Ка- бінету Міністрів України від 1 жовтня 2014 року № 505 (втратила чинність). Офіційний сайт Верховної Ради України. URL: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/505-2014-%D0%BF.
Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб: Закон України від 20 жовтня 2014 року № 1706-VII. Відомості Верховної Ради України. 2015. № 1. Ст. 1.
Про затвердження Порядку визначення шкоди та збитків, завданих Україні внаслідок збройної агресії Російської Федерації: постанова Кабінету Міністрів України від 20 березня 2022 року № 326. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/326-2022-%D0%BF#Text.
Про збір, обробку та облік інформації про пошкоджене та знищене нерухоме майно внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Фе- дерації: постанова Кабінету Міністрів України від 26 березня 2022 року № 380. URL: https:// zakon.rada.gov.ua/laws/show/380-2022-%D0%BF#Text.
Про затвердження Методики визначення шкоди та збитків завданих земельному фонду Укра- їни внаслідок збройної агресії Російської Федерації: наказ Міністерства аграрної політики та продовольства України від 18 травня 2022 року № 295. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/z0586-22#Text.
Балакірєва О. Спектр проблем вимушених переселенців в Україні: швидка оцінка ситуації та потреб. Вимушені переселенці в Україні: питання термінового та середньострокового реагування: мат. круглого столу (9 липня 2014 р.). URL: http://www.uisr.org.ua/news/36/83.html.
Басова І.С. Внутрішньо переміщена особа як суб’єкт права соціального забезпечення: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. юрид. наук: спец. 12.00.05 «Трудове право; право соціаль- ного забезпечення». І.С. Басова. Одеса, 2019. 20 с.
Bogdan Derevyanko, Yevhen Zozulia and Liudmyla Rudenko (2017). Money assets of internally displaced persons as financial resources of commercial banks. Banks and Bank Systems, 12(4), 211–217.
Козинець І.Г. Про співвідношення понять «біженці» та «особи, переміщені всередині країни». Держава і право. 2009. Вип. 45. С. 213–219.
Козинець І., Шестак Л. Міжнародні стандарти захисту та допомоги внутрішньо переміщеним особам. Молодий вчений. 2014. № 12(15). С. 258–261.
Котляр О.І. Внутрішньо переміщені особи: міжнародні орієнтири захисту. Порівняльно-аналі- тичне право. 2015. № 4. С. 434–437. URL: http://www.pap.in.ua/4_2015/132.pdf.
Крахмальова К.О. Адміністративно-правове забезпечення статусу внутрішньо переміщених осіб в Україні: дис. … канд. юрид. наук. Крахмальова Катерина Олексіївна; НАН України, Ін-т держави і права ім. В.М. Корецького. Київ: [б. в.], 2017. 210 с.
Менджул М.В., Паніна Ю.С. Поняття «внутрішньо переміщена особа»: порівняльний ана- ліз законодавства України та зарубіжних країн. Порівняльно-аналітичне право. 2016. № 4.С. 293–297.
Микитенко Є.В. Загальні проблеми реалізації правового статусу внутрішньо перемі- щених осіб. Юридичний науковий електронний журнал. 2015. № 4. URL: http://lsej.org. ua/4_2015/47.pdf.
Наливайко Л.Р., Орєшкова А.Ф. Внутрішньо переміщені особи: визначення поняття. Право і суспільство. 2018. № 1. С. 34–39.
Нестеренко О.М. Особливості правової соціалізації внутрішньо переміщених осіб. Підприємництво, господарство і право. 2017. № 5. С. 185–188.
Тимчик Г.С. Проблеми правового забезпечення захисту внутрішньо переміщених осіб в Україні. Правове регулювання економіки: зб. наук. праць / редкол.: В.Ф. Опришко (гол. ред.) та ін. Київ: КНЕУ, 2014. Вип. 14. С. 161–172. URL: http://ir.kneu.edu.ua:8080/ bitstream/2010/12376/1/161-172.pdf.
Фесенко О.А. Організаційна структура органів публічної адміністрації у сфері реалізації праввнутрішньо переміщених осіб. Адміністративно-правове забезпечення прав людини органами публічної адміністрації в Україні: зб. наук. праць / за заг. ред. О.Ф. Андрійко. Київ: Ін-т держави і права ім. В.М. Корецького НАН України, 2015. С. 183–188.
Деякі питання виплати допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам: постанова Кабінету Міністрів України від 20 березня 2022 року № 332. Офіційний сайт Верховної Ради України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/332-2022-%D0%BF#Text.
Про затвердження переліку адміністративно-територіальних одиниць, на території яких на- дається допомога застрахованим особам в рамках Програми «єПідтримка»: розпорядження Кабінету Міністрів України від 6 березня 2022 року № 204-р. Офіційний сайт Верховної Ради України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/204-2022-%D1%80#n9.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Д.А. Селіхов
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.