Освіта в умовах війни та надзвичайних ситуацій: досвід країн та перспективи для України

Автор(и)

  • В.І. Продан Ужгородський національний університет, Україна

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2023.78.1.20

Ключові слова:

освіта в умовах війни, надзвичайні ситуації, право на освіту, безпечне освітнє середовище, модернізація освітньої системи

Анотація

Освіта становить собою важливий вектор розвитку держави та громадянського суспільства. Зважа- ючи на останні тенденції провадження освіти в Україні, а саме воєнного стану, пандемії коронавірусу та інших станів, які своєю суттю суперечать нормальному існуванню та функціонуванню конститу- ційно-гарантованого права на освіту даний рукопис набуває наукової важливості та новизни.
В межах наукового дослідження нами проаналізовано та виведено розуміння термінів: «освіта», «війна», «надзвичайні ситуації». Таким чином, під поняттям «освіта» автор пропонує розуміти су- купність світоглядних, культурних, наукових та практичних навичок, умінь та компетенцій, що фор- муються у процесі систематичного набуття та оновлення особою знань, як індивідуально, так і у спеціально організованих закладах та приміщеннях, як школи, університети чи інші освітні уста- нови. «Війна» на думку автора є конфліктом між двома або більше суперечливими сторонами, який характеризується відкритим застосуванням зброї та насильства з метою досягнення політичних, те- риторіальних, ідеологічних або інших цілей. Під надзвичайними ситуаціями у свою чергу, зазвичай розуміються будь які обставини техногенного, природного чи соціального характеру, які характеризу- ються порушенням нормальних умов життєдіяльності населення, призвели чи можуть призвести до людських і матеріальних втрат, створюють загрозу життю і здоров’ю громадян, обумовлюють обме- ження конституційних прав та свобод.
Разом з тим, автором було окреслено особливості функціонування освіти у воюючих країнах (Сирії, Афганістані, Судані, Ємені, Демократичній Республіці Конго тощо) та представлено ключові моменти із запозичення досвіду даних країн щодо забезпечення та доступності освіти в умовах війни, а саме: розробки мобільних навчальних груп та шкіл в укриттях, використання дистанційного навчан- ня, підтримки освітніх ініціатив гуманітарних організацій, підтримки шкіл в тимчасових притулках та адаптації освітніх програм до умов конфлікту.

Біографія автора

В.І. Продан , Ужгородський національний університет

<br data-mce-bogus="1">

Посилання

United Nations Transforming Education Summit. Education in Crisis Situations: A Call to Action.

URL: https://transformingeducationsummit.sdg4education2030.org/ system/files/2023-01/EN%20 TES_Education%20in%20Crisis%20Situations_CtA_11092022_ Final%20%282%29.pdf (дата звернення: 10.07.2023 р.).

Гегель Г.В.Ф. Філософія права. За пер. Д.А. Керімова та В.С. Нерсесянця. М.: Думка. 1990. 524 с.

Продан В.І. Філософія сучасної освіти: сутність, зміст та спрямованість. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Право. Вип. 77. Ч. 1. 2023. С. 131–135.

Кулініч О.О. Зміст та значення освіти в умовах розвитку сучасного суспільства та держави. Вчені записки Таврійського національного університету імені В.І. Вернадського. Серія: «Юридичні науки». Т. 26 (65). № 2-1 (Ч. 1). 2013. С. 188–193.

Про освіту: Закон України від 05.09.2017 р. № 2145-VIII. Відомості Верховної Ради України. 2017 р. № 38-39. Ст. 380.

Про вищу освіту: Закон України від 01.07.2014 р. № 1556-VII. Відомості Верховної Ради Украї- ни. 2014 р. № 37-38. Ст. 2004.

Репецький В.М. Міжнародне гуманітарне право: підручник / В.М. Репецький, В.М. Лисик. Київ: Знання, 2007. 467 с.

Ладиненко А.П. Види збройних конфліктів в застосуванні до них права. Альманах міжнарод- ного права. 2009. № 1. С. 136–150. 9. Кузьмін Е.Е. Поняття збройного конфлікту: первісні роздуми. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія: «Юриспруденція». 2014. № 12. Том 2. С. 187–190.

Про оборону України: Закон України від 06.12.1991 р. № 1932-XII. Відомості Верховної Ради України. 1992 р. № 9. Ст. 106.

Бисага Ю.М. Екзистенція парадигми конституціоналізму за надзвичайних умов. Конституційно-правові механізми реалізації та захисту прав людини і громадянина в умовах війни: світовий досвід та Україна: матеріали міжнародної науково-практичної конференції, м. Ужгород, 26 травня 2022 р. Ужгород: Ужгородський національний університет, 2022. 422 с.

Продан В.І. Адаптація освітньої політики до надзвичайних умов сьогодення. Освіта та наука в умовах війни: конституційно-правові стандарти та сучасні українські реалії: матеріали міжнародного круглого столу, м. Ужгород, 22 вересня 2022 р. Ужгород: Ужгородський націо- нальний університет, 2022. 164 с.

Про правовий режим воєнного стану: Закон України від 12.05.2015. № 389-VIII. Відомості Верховної Ради України. 2015 р. № 28. Ст. 250.

Про правовий режим надзвичайного стану: Закон України від 16.03.2000. № 1550-III. Відомості Верховної Ради України. 2000 р. № 23. Ст. 176.

Tony Gallagher, Gareth Robinson, Joanne Hughes and David Connolly. Education in conflict-affect- ed areas: Final report. Queen’s University Belfast. Dec. 2018. P. 1–31.

Alan Smith. The hidden crisis: Armed conflict and education. Education for All Global Monitoring Report. 2011. P. 1–19.

Humanitarian needs overview. Syrian Arab Republic. Humanitarian program cycle. 2023. URL: chromeextension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/ https://www.humanitarianresponse.info/ sites/www.humanitarianresponse.info/files/documents/files/hno_2023-rev-1.12_1.pdf (дата звер- нення: 10.07.2023 р.).

Democratic Republic of the Congo Appeal. Humanitarian Action for Children. URL: https://www. unicef.org/appeals/drc (дата звернення: 10.07.2023 р.).

Hanan Aldowah, Samar Ghazal and Balakrishnan Muniandy. Issues and Challenges of using E-Learn- ing in a Yemeni Public University. Indian Journal of Science and Technology. Vol 8(32). 2015. Р. 1–9.

What Schools Can Do to ProtectEducation from Attack and Military Use. Global Coalition to Protect Education from Attack. URL: file:///C:/Users/UzhNU/Downloads/what_schools.pdf (дата звернен- ня: 10.07.2023 р.).

Про введення воєнного стану в Україні: Указ Президента України від 24.02.2022. № 64/2022. Голос України. 2022. № 37.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-08-28

Номер

Розділ

Розділ 2. Конституційне право; муніципальне право