Адміністративна юстиція Німеччини: перспективи розвитку

Автор(и)

  • Н. Т. Паславська кандидат юридичних наук, доцент кафедри адміністративного та фінансового права Львівського національного університету імені Івана Франка, Україна https://orcid.org/0000-0002-1450-9970

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2023.78.2.15

Ключові слова:

адміністративна юстиція, Німеччина, адміністративні суди, діджиталізація, медіація

Анотація

Статтю присвячено перспективам розвитку адміністративної юстиції у Німеччині.

Адміністративно-правовий захист зазнав у 1990-их роках у Європі та багатьох державах поза її межами суттєвих змін, зумовлених насамперед посиленням та вдосконаленням індивідуального правового захисту. У цьому контексті право на ефективний правовий захист виявилося провідним поняттям загальноєвропейського розуміння верховенства права [1, S. 443]. На хвилі реформ, ініційованих великою мірою європейським правом, опинилися ті держави, в яких адміністративно-правовий захист традиційно був спрямований насамперед на забезпечення цілісності об’єктивного правопорядку і протягом тривалого часу не приділяв достатньої уваги захисту громадян у невідкладних випадках і в разі адміністративної бездіяльності. На противагу цьому в Німеччині, де адміністративне процесуальне право вирізняється концепцією суб’єктивного правового захисту, а право на ефективний правовий захист гарантується на конституційному рівні з 1949 року, потреба у змінах була незначною.

Існує потреба надолужити прогалини у правовому захисті на європейському та міжнародному рівнях. Необхідно звернути увагу на усунення прогалин у правовому захисті не лише в праві Європейського Союзу, але й щодо можливих порушень прав заходами міжнародних організацій. Допоки там не існує ефективних засобів правового захисту, Європейський Союз та його держави-члени повинні запропонувати альтернативний правовий захист, який також ґрунтується на універсальних гарантіях дотримання прав людини. Механізми альтернативного вирішення конфліктів будуть і надалі випробовуватися. Позасудова та судова медіація набуде більшого значення. Серйозні зміни у правовому захисті можуть відбутися через коригування співвідношення між адміністративними та судовими засобами захисту. Зокрема, у випадку рішень зі складних технічних, економічних, соціальних та екологічних питань, а також рішень, які мають враховувати велику кількість інтересів, функціонально доцільним може бути посилення контролю на адміністративному рівні.

Посилання

Sommermann K.-P. Das Recht auf effektiven Rechtsschutz als Kristallisationspunkt eines gemeineuropäischen Rechtsstaatsverständnisses. In: F. Kirchhof/H.J. Papier/H. Schäffer (Hrsg.). Festschrift für Detlef Merten. Heidelberg: Müller, 2007. S. 443–461.

Höfling W. Primär und Sekundärrechtsschutz im Öffentlichen Recht. In: VVDStRL. № 61. 2002. S. 260–262.

Huber P.M. Art. 19 Abs. 4 Rn. 403. In: v. Mangoldt/Klein/Starck, Kommentar zum Grundgesetz. Bd. 1. München: Vahlen, 2010. 1973 S.

Waline J. Droit administratif. 26. Paris: Dalloz, 2016, S. 685 (Rn. 660). 787 S.

Europäischer Gerichtshof. Rechtssache 25/62 (Plaumann). Slg. 1963. S. 213–238.

Masing J. Die Mobilisierung des Bürgers für die Durchsetzung des Rechts: Europäische Impulse für eine Revision der Lehre vom subjektivöffentlichen Recht, Berlin: Duncker und Humblot, 1997. 288 S.

Rennert K. Funktionswandel der Verwaltungsgerichtsbarkeit? In: R.P. Schenke/J. Suerbaum (Hrsg.). Verwaltungsgerichtsbarkeit in der Europäischen Union. BadenBaden: Nomos 2016. 213 S.

Übereinkommen vom 25. Juni 1998 über den Zugang zu Informationen, die Öffentlichkeitsbeteiligung an Entscheidungsverfahren und den Zugang zu Gerichten in Umweltangelegenheiten. BGBl. 2006. II. S. 1251.

Europäischer Gerichtshof. Urteil von 12.05.2011. Rechtssache C115/09 (Trianel). ECLI:EU:C:2011:289. Rn. 45.

Jellinek G. System der subjektiven öffentlichen Rechte. Tübingen: Mohr, 1905. 366 S.

Held J. Umweltrechtliche Verfahrensfehler im Lichte der neuesten Rechtsprechung. In: DVBl. 2016. S. 12–17.

Guckelberger A. Deutsches Verwaltungsprozessrecht unter unionsrechtlichem Anpassungsdruck. Überlegungen de lege lata und de lege ferenda. BadenBaden: Nomos 2017. 261 S.

Steinbeiß-Winkelmann Ch. Verwaltungsgerichtsbarkeit zwischen Überlasten, Zuständigkeitsverlusten und Funktionswandel. In: NVwZ 2016. S. 713–720.

Schmidt-Aßmann E. Kohärenz und Konsistenz des Verwaltungsrechtsschutzes. Tübingen: Mohr Siebec, 2015. 311 S.

§ 3 UmweltRechtsbehelfsgesetz in der Fassung der Bekanntmachung vom 23.08.2017. BGBl. 2017 I. S. 3290.

Grünewald G. Individualrechtsschutz gegen Akte der Europäischen Union nach dem Vertrag von Lissabon. München: Herbert Utz Verlag, 2016. 242 S.

Gesetz zur Förderung der Mediation und anderer Verfahren der außergerichtlichen Konfliktbeilegung vom 21.07.2012. BGBl. 2012 I. S. 1577.

Gesetz über die Verwendung elektronischer Kommunikationsformen in der Justiz. BGBl. 2005 I. S. 837.

Das Gesetz zur Einführung der elektronischen Akte in der Justiz und zur weiteren Förderung des elektronischen Rechtsverkehrs vom 5. Juli. BGBl. 2017 I. S. 2208.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-08-31

Номер

Розділ

Розділ 7. Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право