Особливості сплати підприємствами місцевих податків під час дії правового режиму воєнного стану
DOI:
https://doi.org/10.24144/2307-3322.2023.78.2.8Ключові слова:
місцеві податки, оподаткування, керівник підприємства, правовий режим воєнного стану, місцевий бюджет, місцеві збори, суб’єкти підприємницької діяльності, суб’єкти господарюванняАнотація
В умовах війни особлива увага приділяється посиленню органів публічного управління та місцевого самоврядування з метою посилення держави для надання потужної відсічі ворогу та можливості відновлення економіки України. Розвиток місцевого самоврядування є особливо важливим так як це спонукає для створення повноцінного життєвого середовища громадян, надання високоякісних та доступних публічних послуг, становлення інститутів прямого народовладдя, узгодження інтересів держави та територіальних громад. Основою розвитку місцевого самоврядування є формування місцевих бюджетів, які сьогодні суттєво просіли у зв’язку з зменшенням кількості населення, банкротством приватних підприємств тощо. Треба зауважити, що сьогодні економічна активність бізнесу скоротилася на 50 відсотків, а біля 8 мільйонів українців перебувають за кордоном. Велика кількість українських громадян стали внутрішніми переселенцями. Збитки ракетними атаками нашим інфраструктурним об’єктам перевищила 40 млрд доларів. Кожна ракетна атака погіршує фінансові результати підприємців, спричиняючи зниження заробітку, зменшення заробітної плати працівникам, поряд з цим і податкових надходжень. Саме тому основною задачею для розвитку територіальних громад є проведення ефективних реформ, що дадуть змогу збільшити ресурсну та фінансову бази.
Відзначено, що лібералізація оподаткування в період війни є вимушеним антикризовим заходом. Зниження ставок акцизного податку, податку на додану вартість, запровадження єдиного податку в розмірі 2% фактично для всіх підприємств, послаблення адміністративного навантаження на платників, дерегуляція бізнесу і послаблення податкового контролю допомогли бізнесу пережити шок. Ці заходи допомогли підприємствам зосередитися на кадрових проблемах, переналаштування бізнесу на екстремальні умови праці, пошуку нових можливостей для відновлення і налагодження виробництва продукції. Вони не займалися питаннями пошуку ресурсів та засобів для розрахунку та сплати податків. В той же час, запроваджені зміни є тимчасовими та короткотривалими, вони припиняться після завершення війни та стабілізації ситуації. Саме тому, після відновлення ділової активності та зниження рівня безробіття, держава має повернутись до постійної посткризової моделі оподаткування.
Посилання
Відбудова України: принципи та політика/ під ред. Юрія Городніченка, Ілони Сологуб, Беатріс Ведер ді Мауро URL: https://cepr.org/publications/books-and-reports/rebuilding-ukraine-principles-and-policies.
Податковий кодекс України від 21 березня 1991 р. № 875-XII.
Санкус Т. Місцеві податки і збори. Х.: Фактор, 2017. 80 с.
Марчак Д., Маркуц Ю, Маршалок Т. Податки воєнного часу. Чого слід очікувати від змін у податковій системі, ухвалених з початку війни? https://voxukraine.org/podatky-voyennogo-chasu-chogo-slid-ochikuvaty-vid-zmin-u-podatkovij-systemi-uhvalenyh-z-pochatku-vijny.
Деякі питання формування та виконання місцевих бюджетів у період воєнного стану. Постанова Кабінету Міністрів України №252 від 11 березня 2022 р.
Катамадзе Г. Відміна податкових пільг під час війни: як наповнити бюджет і не нашкодити бізнесу https://appu.org.ua/main-news/vidmina-podatkovih-pilg-pid-chas-vijni-yak-napovniti-byudzhet-i-ne-nashkoditi-biznesu/.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 О. В. Кузьменко, В. Г. Чорна
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.