Оптимізація капітанського безпекового менеджменту

Автор(и)

  • О. Балобанов PhD in Law, Associate Professor, Professor of the Department of Transport Law of Odessa National Maritime University, (34, Mechnikova St., Odessa, Ukraine), Ukraine https://orcid.org/0000-0002-2586-015X
  • Н. Федчун PhD in Law, Associate Professor of the Department of Criminology and Criminal-executive Law of National University “Odessa law academy”, (23, Fontanska Rd, Odessa, Ukraine), Ukraine https://orcid.org/0000-0002-9634-5411

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2022.75.3.23

Ключові слова:

безпека судноплавства, управління безпекою, аварійність, «людський» фактор, психофізіологічні стани, метод формальної оцінки безпеки, загрози, оцінка ризиків, управлінські рішення

Анотація

 Стаття присвячена питанням забезпечення безпеки судноплавства в аспекті управлінської діяльності капітана. Досягнення ефективного та безпечного капітанського менеджменту визначено через з’ясування сутності та важливості врахування психофізіологічних факторів при відборі морських, в тому числі капітанських кадрів в сукупності з їх кваліфікацією менеджерів та високим рівнем правової культури (знанням та реальною готовністю неухильно слідувати правовим приписам та нормам), та використання методу формальної оцінки безпеки стосовно ризиків морського менеджменту. Зроблено висновок, що причини аварій кореняться в суперечності між суб’єктивним (поведінка особи – управлінське рішення) і об’єктивним (судно і ситуація), тобто полягають у невідповідності особистості (або поведінки) вимогам ситуації або технічного стану плавзасобу.

Психофізіологічний відбір має на меті виявлення здібностей і якостей, які відповідають вимогам професій, що супроводжуються значним нервово-психічним напруженням, можливістю виникнення стресових ситуацій та ін. Виявлено, що в третині аварійних випадків дефекти реакції, обумовлені психофізіологічними розладами, грають вирішальну роль. Відтак, зроблено висновок, що психофізіологічний відбір дозволить знизити аварійність, зокрема через дефекти реакції, на 20-25 %. Тому відбір капітанів на основі психофізіологічних станів та кваліфікації, а з другого боку, оцінки ризиків за методикою формальної оцінки безпеки, розглядається авторами як двоєдиний фундамент безпеки судноплавства. Запропоновано застосування методу формальної оцінки безпеки у поєднанні з психофізіологічним відбором в контексті оптимізації капітанського безпекового менеджменту. Визначена функціональна залежність безпеки судноплавства від політики судноплавних компаній щодо: а) оцінки ризиків, що дозволяє максимально зв’язати правові норми щодо безпеки безпосередньо з діями капітана, ґрунтуючись на моделюванні ситуації; б) кадрової діяльності, яка здійснюється на основі професійних та менеджерських здібностей капітанів та з урахуванням психофізіологічних станів; в) рівня правової культури (знання та неухильне дотримання норм та правил безпеки) капітана, який діє в комерційній, соціальній та безпековій сферах, спираючись на матрицю (комплекс) юридичних норм та правил, що регламентують ці сфери.

Посилання

Annual Report on Marine Safety Investigations 2020. Retrieved from : https://safety4sea.com/wp-content/uploads/2021/04/RMI-Annual-Report-on-Marine-Safety-Investigations-2020-2021_04.pdf

Eliopoulou E., Papanikolaou A. & Voulgarellis M. (2016) Statistical analysis of ship acci-dents and review of safety level. Safety Science, 85, 282-292. [in English] DOI: 10.1016/j.ssci.2016.02.001

Kaplan S. & В. Garrik (1981) On the quantitative definition of risk. Journal of risk analysis, 1. [in English]

Lyubchenko V. O. (2015) Pro problemu vikoristannya metodu formal`noyi oczi`nki bezpeki u diyal`nosti klasifikaczijnogo tovaristva [On the problem of using the formal safety as-sessment method in the activities of the classification society]. Ekonomika: realii chasu. Naukovyi zhurnal, 6 (22), 170-174. Retrieved from: http://economics.opu.ua /files/archive/2015/n6.html [in Ukranian]

Mc Cormik E.J. (1964) Human Factors Engineering. Mc Graw-Hill, 135 р. New York. [in Eng-lish]

MSC/Circ.1023 T5/1.01 MEPC/Circ.3925 April 2002 Guidelines for Formal Safety Assessment (FSA) for Use in the IMO Rule making Process.

The Safety and Shipping Review 2020. Retrieved from : https://www.agcs.allianz.com/news-and-insights/reports/shipping-safety.html

Fedchun N. O. (2016) Psikhologichnij mekhanizm zlochinnoyi povedinki pri porushenni pravil bezpeki moreplavstva [Psychological mechanism of criminal behaviour in breach of maritime safety rules]. Publichne pravo, 2, 158-166. [in Ukrainian]

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-04-11