Використання денних ходових вогнів в Україні: правова регламентація та адміністративна відповідальність

Автор(и)

  • А. Червінчук Кандидат юридичних наук, старший дослідник завідувач науково-дослідної лабораторії з проблемних питань правоохоронної діяльності, Криворізький навчально-науковий інститут Донецького державного університету внутрішніх справ, Україна https://orcid.org/0000-0001-7893-6632
  • Ю. Атаманенко Кандидат технічних наук, старший науковий співробітник науково-дослідної лабораторії з проблемних питань правоохоронної діяльності, Криворізький навчально-науковий інститут Донецького державного університету внутрішніх справ, Україна https://orcid.org/0000-0001-7423-9880

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2022.75.1.49

Ключові слова:

транспортний засіб, денні ходові вогні, фари ближнього світла, світла пора доби, правова регламентація, адміністративна відповідальність

Анотація

Стаття присвячена дослідженню актуальних питань правової регламентації використання денних ходових вогнів у світлу пору доби та адміністративної відповідальності за порушення цих вимог. Проведено аналіз ефективності використання денних ходових вогнів на основі сучасних наукових досліджень («Денні ходові вогні – систематичний огляд впливу на безпеку дорожнього руху» 2003 року; Elvik et al., 2003 року (Європейське дослідження); NHTSA 2004 та 2008 років (США)) та досвіду таких країн, як США, Канада, Норвегія, Данія, Фінляндія, Ізраїль, Швеція, Австрія та Угорщина. Досліджено правову регламентацію використання денних ходових вогнів у різних країнах світу за критеріями (країни, де не запроваджено обов’язкове використання у світлу пору доби ближнього світла фар або денних ходових вогнів чи воно носить рекомендаційний характер – Австрія, Албанія, Бельгія, Великобританія, Вірменія, Грузія, Кіпр; країни, де використання у світлу пору доби ближнього світла фар або денних ходових вогнів є обов’язковим – Болгарія, Данія, Естонія, Латвія, Литва, Норвегія, Польща, Угорщина, Швейцарія; країни, де використання у світлу пору доби ближнього світла фар або денних ходових вогнів є обов’язковим за певних умов: для окремих типів транспортних засобів – для водіїв мотоциклів та мопедів (Італія); залежно від пори року – з осені до весни зазначені прилади повинні бути увімкнуті (Молдова та Хорватія); залежно від місця експлуатації транспортних засобів – поза населеними пунктами ближнє світло фар або денні ходові вогні мають бути увімкнені (Італії).

Зважаючи, що середній вік легкових автомобілів в Україні вдвічі більший, ніж у країнах Європейського Союзу, доведено необхідність запровадження в Україні технічного огляду транспортних засобів, з метою виведення  з експлуатації морально застарілих зразків автомобільної техніки. Аргументована доцільність посилення вимог до технічного стану транспортних засобів в частині оснащення і роботи зовнішніх світлових приладів та приведення їх до міжнародних стандартів.

Досліджено актуальність запровадження в Україні обов’язку експлуатації транспортних засобів з увімкненими денними ходовими вогнями незалежно від пори року. Надано правову кваліфікацію дій водіїв, які не дотримуються встановлених правил користування денними ходовими вогнями як попереджувальними сигналами.

Посилання

Коломоєць Т. О. Адміністративне право України : підручник. Київ : Юрінком Інтер, 2011. 576 с.

Коллер Ю. С., Собакарь А. О. Адміністративна відповідальність за правопорушення у сфері безпеки дорожнього руху : монографія. Київ : «МП Леся», 2015. 204 с.

Про внесення змін до Правил дорожнього руху : постанова Кабінету Міністрів України від 11.02.2013 р. № 111. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/111-2013-%D0%BF#Text (дата звернення: 12.01.2023).

EU directive 2008/89/EC – vehicle lights and light-signalling. URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/ALL/?uri=CELEX%3A32008L0089 (дата звернення: 12.01.2023).

Effects of 24-Hour Headlight Use on Traffic Safety. URL: https://www.dot.state.mn.us/research/TRS/2011/TRS1009.pdf (дата звернення: 19.01.2023).

Дослідження: Український автопарк найстаріший в Європі, середній вік легкових автомобілів в країні ‒ 22,7 років, в ЄС ‒ 10,8 років. URL: https://itc.ua/news/doslidzhennya-ukrayinskij-avtopark-najstarishij-v-evropi-serednij-vik-legkovih-avtomobiliv-v-kraini-227-rokiv-v-es-108-rokiv/ (дата звернення: 20.01.2023).

Кодекс України про адміністративні правопорушення : Закон України від 07.12.1984 р. № 8073-X. Дата оновлення: 27.01.2023. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/80731-10#Text (дата звернення: 07.02.2023).

Червінчук А. В. Актуальні питання адміністративно-правової кваліфікації порушень правил користування попереджувальними сигналами. Правовий часопис Донбасу. Кри-вий Ріг, 2018. № 3 (64). С. 120–125.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-03-22

Номер

Розділ

Розділ 7. Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право