Адміністративно-правові засади забезпечення права на фахову передвищу освіту особам з інвалідністю
DOI:
https://doi.org/10.24144/2307-3322.2022.75.1.38Ключові слова:
зарубіжний досвід, освіта, права осіб з інвалідністю, реалізація, передвища освітаАнотація
Наукова стаття присвячена адміністративно-правовим засадам забезпечення права на фахову передвищу освіту особам з інвалідністю: зарубіжний досвід та напрямки удосконалення. Розкрито досвід США, європейський країн забезпечення права на фахову передвищу освіту осабм з інвалідністю
Акцентовано увагу, що вища освіта США і Великої Британії – традиційно відноситься до так званої ліберальної, або ринкової, моделі, що характеризується високим ступенем децентралізації управління й диверсифікацією систем вищої освіти. В Італії держава має виключні законодавчі повноваження щодо загальних питань у галузі освіти, мінімальних стандартів, що мають бути гарантовані по всій країні, та основних принципів. Регіони визначають шкільні мережі в межах своїх територій, коригують шкільний календар, мають виключні повноваження у сфері професійної освіти та навчання. Школи є автономними в плані дидактичної, організаційної та науково-дослідницької роботи. Італійська держава несе відповідальність за фінансування шкіл як на освітні, так і на адміністративні цілі.
Зроблено висновок, що якісне формування та реалізації фахової передвищої освіти особам з інвалідністю можливо через запозичення позитивного зарубіжного досвіду: а) відкритість формування та реалізації державної політики у наведеній сфері для осіб з інвалідністю; б) активний розвиток, заохочення, стимулювання провадження інноваційної діяльності закладами вищої школи, в тому числі, і фахової передвищої освіти для осіб з інвалідністю; а) якісно нова парадигма змісту освіти – розгляд її не як сукупності наданого об'єму знань, вмінь та навичок, що підібрані за визначеною спеціальністю, а формування всебічно розвиненої особистості за комплексним підходом. Відбувається зміщення акценту не стільки на те, скільки знає здобувач, зокрема, осіб з інвалідністю спеціальних відомостей у обраній сфері навчання, а на те, яким чином розвинені за допомогою такого навчання такі його професійні якості, як здатність адаптуватися, практичність та ініціативність, можливість застосувати отримані спеціальні знання, у необхідних випадках творчо їх переосмислити для осіб з інвалідністю.
Отже, при впровадженні електронного урядування в Україні, нам необхідно враховувати досвід зарубіжних країн для уникнення типових помилок та здобуття для себе найбільш успішних практик. Пріоритетом для країн, які нами були дослідженні є запровадження якісної фахової передвищої освіти вразливим верствам населення.
Посилання
Реут А. Г. Система державної соціальної допомоги в Україні: сучасні виклики та вплив на бідність. URL: https://dse.org.ua/arhcive/23/4.pdf
Реут А. Г. Система соціальних послуг для вразливих верств населення: новітні тенденції та інновації. Демографія та соціальна економіка. 2008. № 1. С. 190-200.
Концепція електронного урядування в Україні: Постанова Кабінету Міністрів України від 20.09.2017 № 649-р. URL: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/649-2017-%D1%80
Voronkova V., Kyvliuk O., Nikitenko V., Oleksenko R. (2018) “Stem-education” as a factor in the development of “smart-society”: forming of “stem-competence”. Гуманитарный вестник Запорожской государственной инженерной академии: Сборник научных трудов. Гл. ред. В. Г. Воронкова. Вып.72. С.114-125
Ватковська М. Г. Англо-американський досвід упровадження електронного уряду-вання в галузі освіти. Держава та регіони: наук.-виробн. Журн. Сер. :Державне управління, 2013. № 4(44). С. 13 – 18
Застрожнікова, І. В. Зарубіжний досвід електронного урядування сфери освіти в Україні. Науковий вісник: Державне управління. 2, 2 (4) (Квіт 2020). C. 160-167
Лопушинський І. П., Ковнір О. І. Європейський та світовий досвід реформування освіти в процесі децентралізації влади. Педагогічний альманах. 2017. Вип. 33. С. 230-237
Застрожнікова І. В. Зарубіжний досвід державного регулювання вищої освіти. Тео-рія та практика державного управління. 2019. Вип. 2. С. 251-255
Dr. Robert Mendenhall. What Is Competency-Based Education? URL : https://www.huffingtonpost.com/dr-robert-mendenhall/competency-based-learning-_b_1855374.html
Хоружий Г. Компетентнісні моделі у вищій освіті та бізнесі: зарубіжний досвід. Вісник КНТЕУ. Філософія освіти. Т. 117. №1. 2018. С. 131-147
Легеза Є. О.Адміністративні процедури у сфері нерухомого майна: державна реєстрація речових прав та особливості реалізації через електронні торги: Монографія. Дніпро: Видавничий дім «Гельветика», 2022.
Крячко Ю. М. Інтегруватися в європейську систему вищої освіти чи зберігати свою ідентичність: tertium non datus: Міркування і пропозиції в контексті підготовки нової редакції Закону України “Про вищу освіту”. Вища освіта України. 2008. № 4. С. 65-71.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Право
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.