Державна охорона сімейних прав внутрішньо переміщених осіб

Автор(и)

  • М. Менджул Докторка юридичних наук, професорка, професорка кафедри цивільного права та процесу ДВНЗ «Ужгородський національний університет», Ukraine https://orcid.org/0000-0002-3893-4402

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2022.75.1.31

Ключові слова:

внутрішньо переміщені особи, біженці, право, гідність, сім’я, охорона сімейних прав

Анотація

Тривала війна в Україні та повномасштабне вторгнення зумовило збільшення кількості як біженців із України, так і внутрішньо переміщених осіб у середині держави, актуалізувало проблематику щодо захисту їх прав. Саме тому у вказаній статті здійснено аналіз механізму державної охорони сімейних прав внутрішньо переміщених осіб. З’ясовано яким чином функціонує механізм державної охорони сім’ї під час війни. Обґрунтовано, що основою механізму державної охорони сімейних прав є принцип державної охорони сім’ї. Досліджено положення міжнародних актів, Конституції України, Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб», а також норми сімейного законодавства.

Проаналізовано відмінності між поняттями «охорона» та «захист». Підкреслено, що механізм державної охорони сімейних прав внутрішньо переміщених осіб включає правові норми, які передбачають різні інструменти забезпечення та захисту прав, а також позитивні зобов᾽язання держави. З’ясовано підхід Конституційного Суду України, сформований під час війни щодо розуміння соціального захисту та охорони сім’ї, дитинства та материнства (батьківства).

Зауважено, що в умовах війни зросла кількість сиріт, дітей, залишеними батьками, тому важливе значення має система правових гарантій по влаштуванні таких дітей у такі форми, які найбільш наближені до сімейних.

Доведено, що механізм державної охорони сімейних прав внутрішньо переміщених осіб ґрунтується на загальному принципі державної охорони сім’ї та включає правові, інституційні, процедурні, фінансові та інформаційні інструменти. Обґрунтовано, що проєкт Стратегії державної політики щодо внутрішнього переміщення на період до 2025 року містить обмежений підхід щодо гарантування сімейних прав ВПО. Насамперед засади необхідно доповнити принципом найкращих інтересів дитини, а перелік заходів має гарантувати право кожному члену сім’ї, який є ВПО, на інформацію про зниклих безвісти родичів.

Посилання

Менджул М.В. Сутнісний аналіз принципу державної охорони сім’ї. Правова держа-ва. 2019. № 36. С. 59-66.

Зілковська Л. М. Поняття сім’ї і закономірності розвитку сімейного законодавства про державну охорону сім’ї. 2012. С. 59-62. URL: http://onucivil.com.ua/wp-con-tent/uploads/2016/02/%D0%97%D0%B8%D0%BB%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D1%81%D0%BA%D0%B0%D1%8F-4-1.pdf

Тімуш І. С. Визначення сім’ї у юридичній науці. Юридичний вісник. 2018. № 2 (47). С. 109-115. 111.

Бориченко К.В. Соціальний захист сімей з дітьми за законодавством України : моно-графія. Одеса : Фенікс, 2015. 302 с.

Бурлака О. С. Види соціального захисту сім’ї, дитинства, материнства та батьківства в Україні. Прикарпатський юридичний вісник. 2015. Випуск 2(8). С. 51-54.

Пунда О. О. Адміністративно-правове регулювання забезпечення здійснення осо-бистих немайнових прав: дисер… д-ра ю.н. Спец. 12.00.07. Ірпінь, 2018. 472 с.

Рішення Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням 50 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституцій-ності) положень пункту 7 розділу ІІ Закону України «Про запобігання фінансової ка-тастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні» № 9-р/2018 від 7 листопада 2018 р. URL: http://www.ccu.gov.ua/sites/default/files/docs/9_p_2018.pdf

Мінінтеграції повідомляє про проведення електронних консультацій. URL: https://www.minre.gov.ua/page/minreintegraciyi-povidomlyaye-pro-provedennya-elektronnyh-konsultaciy-6

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-03-22

Номер

Розділ

Розділ 3. Цивільне право і цивільний процес; сімейне право; міжнародне приватне право