Нормотворчі повноваження органів виконавчої влади як правова основа їх нормотворчої діяльності
DOI:
https://doi.org/10.24144/2307-3322.2022.75.1.7Ключові слова:
державна влада, органи виконавчої влади, нормотворчі повноваження, дискреційні повноваження, нормотворча діяльністьАнотація
У статті досліджується сутність нормотворчих повноважень органів виконавчої влади, межі самостійності виконавчої влади у здійсненні її нормотворчих повноважень, відмінність поняття «самостійність виконавчої влади по відношенню до інших гілок влади» від поняття «оперативна самостійність окремих підрозділів органів виконавчої влади», а також їх взаємозв’язок з нормотворчою діяльністю.
На основі розуміння нормотворчих повноважень органів виконавчої влади як повноважень по встановленню, зміні і скасуванню обов'язкових правил у формі видання підзаконних нормативних актів, обґрунтовується висновок про невід’ємність нормотворчих повноважень органів виконавчої влади від їх правового статусу, розглядаються питання їх призначення як засобу здійснення органами виконавчої влади своїх функцій та завдань та інших повноважень, а також необхідність загального контролю за здійсненням нормотворчих повноважень органами виконавчої влади з боку законодавчої влади. Розглядається питання використання дискреційних повноважень органами виконавчої влади, як їх повноважень діяти на власний розсуд, обираючи з-поміж кількох передбачених правомірних варіантів поведінки той, що найбільшою мірою відповідає потребам досягнення управлінської мети.
Обгрунтовується висновок про те, що нормотворчі повноваження органів виконавчої влади слугують правовою основою для нормотворчої діяльності та здійснюються через нормотворчу діяльність. В силу їх значення та впливу на суспільні відносини, на права і обов’язки особи нормотворчі повноваження зумовлюють потребу здійснення нормотворчої діяльності органів виконавчої влади в особливій правовій процесуальній формі, оскільки для їх нормотворчої діяльності є важливим і необхідним дотримання відповідного способу, порядку і процедур реалізації, з дотриманням меж компетенції.
Обгрунтовується потреба нормативного упорядкування порядку здійснення нормотворчої діяльності органів виконавчої влади, її високого рівня формалізації, фіксації її результатів, як діяльності, що має важливе значення для утримання органів виконавчої влади в межах їх повноважень, дотримання принципу верховенства права, захисту прав і свобод особи.
Посилання
Бараненко Д.В. Поняття та сутність нормотворчої діяльності центральних органів вико-навчої влади. Юридичний вісник. 2020/6. С. 68-75.
Гетьман Є.А. Нормотворча діяльність органів виконавчої влади в Україні: правовий зміст і проблемні питання. Харків: Оберіг, 2014.
Горбунова, Лідія Миколаївна. Підзаконні нормативно-правові акти: організаційно-правові питання забезпечення законності. : дис... канд. юрид. наук: 12.00.01. К. 2005.
Жидецька В.В. Стадії нормотворчого провадження міністерств в Україні. Держава і право. Серія : Юридичні науки. 2016. Вип. 74. С. 49–58.
Ничка Ю. Підзаконна правотворчість: загальнотеоретична характеристика. Вісник Львівського університету. Серія юридична. 2015. Вип. 61. С. 45–49.
Ославський М. І. Виконавча влада в Україні: організаційно-правові засади : навч. посіб. К. : Знання, 2009. 270 с.
Потіп М. М. Щодо сутності компетенції органів державної виконавчої влади та місце-вого самоврядування Право і суспільство. 2012. №6. С. 32–35.
Расюк А.О. Відомча нормотворча діяльність в Україні та шляхи її модернізації. На-ука і правоохорона. 2019. № 1. С. 140–147.
Рішення Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням 50 народ-них депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) поло-жень частин другої, третьої, четвертої статті 219 Регламенту Верховної Ради України (спра-ва про Регламент Верховної Ради України) від 1 квітня 2008 року № 4-рп/2008. Офіційний вісник України. 2008 р., № 28.
Рішення Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням Верхов-ного Суду України щодо відповідності Конституції України (конституційності) положень статей 19, 42 Закону України "Про Державний бюджет України на 1999 рік" (справа про фі-нансування судів) від 24 червня 1999 року № 6-рп/1999. Офіційний вісник України. 1999 р., № 28.
Рішення Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням Верховного Суду України щодо відповідності Конституції України (конституційності) ок-ремого положення пункту 11 Прикінцевих положень Закону України „Про Державний бю-джет України на 2016 рік“ від 8 липня 2016 року № 5-рп/2016. Офіційний вісник Украї-ни. 2016 р., № 57.
Жан-Жак Руссо. Про суспільну угоду, або принципи політичного права. К., 2001. C.80. 349 с. ULR: http://litopys.org.ua/rousseau/rous03.htm
Рішення Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням 58 на-родних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) Пос-танови Верховної Ради України “Про Тимчасову спеціальну комісію Верховної Ради Украї-ни з питань моніторингу реалізації законодавства про вибори Президента України” (справа про Тимчасову спеціальну комісію Верховної Ради України) від 18 листопада 2004 року № 17-рп/2004. Офіційний вісник України. 2004 р., № 48.
Recommendation № R (80) 2 concerning the exercise of discretionary powers by administrative authorities. ULR: https://rm.coe.int/16804f22ae
Recommendation Rec 2004 (20) on judicial review of administrative acts ULR: https://search.coe.int/cm/Pages/result_details.aspx?Reference=Rec(2004)20.
Recommendation CM/Rec(2007)7 on good administration ULR: https://rm.coe.int/16807096b9
Про затвердження Методології проведення антикорупційної експертизи: Наказ Міністерства юстиції України від 24.04.2017 № 1395/5 ULR: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v1395323-17#n8
Мірило верховенства права (правовладдя) національного рівня: практика України (Rule of law Checklis t at national level: case of Ukraine) / за заг. ред. М. Козюбри, упорядники та автори коментарів: В. Венгер, А. Заєць, Є. Звєрєв, М. Козюбра, Ю. Матвєєва, О. Цельєв; Центр дослідження проблем верховенства права та його втілення в національну практику України Національного університету «Києво-Могилянська академія». Київ, 2020. 144 с.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Право
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.