Щодо визначення поняття та значення соціальних гарантій прокурорів

Автор(и)

  • В. Шаль Здобувачка Східноукраїнського національного університету імені Володимира Даля, Ukraine https://orcid.org/0000-0001-9099-4253

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2022.72.84

Ключові слова:

соціальні гарантії, прокурор, соціальний захист, гарантії незалежності прокурора, соціальна безпека

Анотація

У статті здійснюється дослідження категорійно-понятійного апарату у сфері соціальних гарантій прокурорів. Для початку автором зроблено системний аналіз наукових думок вчених щодо розуміння сутності такої категорії як «соціальні гарантії» та запропоновано під соціальними гарантіями прокурорів розуміти систему способів, засобів та умов, визначених чинним законодавством, які спрямовані на убезпечення прокурорів від соціальних ризиків, забезпечення належного матеріального, грошового та соціального забезпечення з урахуванням його особливого правового статусу. Також автором зауважено, що «незалежність прокурора» є складною системною категорією, яка залежить від об’єктивних та суб’єктивних факторів, а також внутрішніх та зовнішніх умов. Для досягнення незалежності прокурора необхідно вживати правових, організаційних, фінансових заходів, підвищувати їх соціальне та матеріальне забезпечення. Тому гарантії незалежності прокурора та соціальні гарантії не можна ототожнювати, так як перші є ширшим за своїм змістом поняттям.

У статті зауважено на тому, що соціальні гарантії прокурорів мають важливе значення у їх соціальному захисті, оскільки: 1) соціальні гарантії впливають на рівень соціальної безпеки прокурорів; 2) соціальні гарантії спрямовані на забезпечення гідного та достатнього життєвого рівня прокурорів; 3) сприяють створенню належних умов роботи прокурорів для ефективного виконання ними своїх повноважень та надважливих завдань держави; 4) сприяють зменшенню та пом’якшенню вразливості прокурорів та наслідків настання відповідних ризиків, які загрожують прокуророві під час виконання своїх повноважень; 5) сприяють підвищенню рівня соціального захисту прокурорів.

Зроблено висновок про те, що соціальний захист прокурора потребує підвищеної уваги від держави, оскільки в силу його специфічної діяльності та під час виконання специфічних повноважень, можуть виникати ситуації, які загрожують життю та здоров’ю прокурора. Отже встановлення підвищених соціальних гарантій прокурорів є одним із способів підвищення його соціальної захищеності.

Посилання

Про прокуратуру: Закон України від 14.10.2014 № 1697-VII. Відомості Верховної Ради, 2015, № 2-3, ст.12

Безкровний Є. Незалежність прокурора як гарантія здійснення прокуратурою конституційних функцій: матеріали круглого столу «Проблеми застосування положень конституції України у діяльності прокуратури: теорія і практика» (м. Київ, 18 грудня, 2019 року). С. 10-13.

Циганюк С. Незалежність прокуратури: досвід Польщі. Підприємництво, господарство і право. 2019. № 6. С. 343-346.

Добровольський Д.М. Незалежність як засада організації та діяльності органів прокуратури: автореф. дис. канд. юрид. наук. за спец. 12.00.10 – судоустрій, прокуратура та адвокатура. Одеса. 2017. 22с.

Пожарова О., Пожаров Ю. Юридичні гарантії трудових прав жінок: міжнародні акти та законодавство України. Підприємництво, господарство і право. 2020. № 2. С. 160-164.

Рудницька О.П. Поняття та класифікація гарантійних виплат. Актуальні проблеми держави і права. 2011. Вип. 57. С. 175–182

Малихіна Я. А. Юридичні гарантії за трудовим законодавством України. Форум права. 2007. № 2. С.133-138.

Скакун. О.Ф. Теория государства и права. X: Консум; Ун-т внутр. дел, 2000. 704 с

Головня О. М. Соціальні гарантії як джерело підтримки економічної безпеки України. Інвестиції: практика та досвід, 2009. № 23. С. 41-45.

Сташків Б.І. Право соціального забезпечення. Загальна частина : навчальний посібник / Б. І. Сташків. Чернігів : ПАТ «ПВК «Десна», 2016. 692 с.

Горин В.П. Соціальні гарантії в системі соціальної безпеки держави: теоретико-методологічний аспект. Світ фінансів. 2013. № 2. С. 69-80.

Назаренко О.Л. Роль соціальних гарантій у забезпеченні соціального захисту військовослужбовців. Юридичний науковий електронний журнал. 2018. № 5. С. 57-59.

Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії: Закон України від 05.10.2000 № 2017- III. Відомості Верховної Ради України, 2000, № 48, ст.409

Рішення Конституційного Суду України у справі за конституційними поданнями Міністерства внутрішніх справ України і Міністерства фінансів України щодо офіційного тлумачення положень частини шостої статті 22 Закону України «Про міліцію» та частини сьомої статті 22 Закону України «Про пожежну безпеку» (справа щодо права на пільги): Рішення від 06.07.1999 № 8-рп/99. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v008p710-99#Text

Романів І.Ф. Соціальна безпека як критерій ефективності стратегічного управління соціальним розвитком в умовах економічної кризи. Агросвіт. 2015. № 8 . С. 70-75.

Весельська Л. А. Соціальна безпека: проблема визначення. Науковий вісник Академії муніципального управління : збірник наукових праць. 2010. Вип. 3. С. 457-461. 17. Конституція України: Закон України від 28.06.1996 № 254к/96-ВР. Відомості Верховної Ради України, 1996, № 30, ст. 141

Рішення Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням 47 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) положень частин першої, другої статті 2 Закону України «Про розмір внесків на деякі види загальнообов’язкового державного соціального страхування» (справа про надання допомоги по тимчасовій непрацездатності): Рішення від 17.03.2005 № 1-рп/2005. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v001p710-05#Text

Ярошенко О.М. Гідний життєвий рівень як правова категорія і конституційне право. URL: https://dspace. nlu.edu.ua/bitstream/123456789/16704/1/Yaroshenko-134-138.pdf

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-11-27