Правова регламентація реєстрації геномної інформації людини: міжнародний та вітчизняний досвід

Автор(и)

  • О. Легка Доктор юридичних наук, професор, професор кафедри міжнародного права Університету митної справи та фінансів, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-4775-3742

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2022.72.44

Ключові слова:

геномна інформація, ДНК, ідентифікація, інформаційні системи МВС, міжнародне співробітництво, правове регулювання, дотримання прав людини

Анотація

У статті проаналізовано основні нормативно-правові документи, які регламентують питання правового регулювання державної реєстрації геномної інформації людини в Україні. Констатовано, що наразі функціонування бази даних геномної інформації людини в Україні урегульовано Інструкцією з організації функціонування криміналістичних обліків експертної служби МВС, затвердженою наказом МВС України від 10.09.2009 № 390. Однак визначені даною Інструкцією джерела формування обліку генетичних ознак не дають можливості ефективно використовувати інструмент бази даних для ідентифікації безвісти зниклих осіб тощо, так як забезпечити ефективність методу молекулярно-генетичних досліджень можливо лише у поєднанні з веденням автоматизованої бази даних ДНК.

Обґрунтовано актуальність прийняття Закону України «Про державну реєстрацію геномної інформації людини», яким визначено правові засади оброблення і державної реєстрації геномної інформації людини в Україні. З’ясовано його основну мету та особливості застосування, визначено проблематику у частині правової невизначеності щодо відповідності її міжнародним стандартам дотримання прав людини. Окреслено проблематику щодо технічного захисту Електронного реєстру відомостей про генетичні ознаки людини, який є функціональною підсистемою єдиної інформаційної системи МВС та надано пропозиції щодо удосконалення даного напряму. Акцентовано увагу на актуальності міжнародного співробітництва щодо обміну геномною інформацією з іншими країнами та міжнародними організаціями.

З’ясовано роль Міжнародного Комітету Червоного Хреста, проаналізовано статистику ідентифікації даною організацією безвісти зниклих осіб. Звернено увагу на роль Міжнародної комісії з питань зниклих безвісти, яка має значний досвід у даному напрямі. Проаналізовано: позитивний міжнародний досвід реєстрації геномної інформації людини Великобританії, США, Таїланду, Бразилії; Прюмський договір щодо надання державам-членам Європейського Союзу автоматичного доступу до генетичних баз даних, відбитків пальців й інформації про злочини, пов’язані з торгівлею наркотиками.

Зроблено висновок, що реалії часу зумовлюють необхідність упровадження та використання прогресивних технологій, які уже понад три десятиліття існують у сфері геномної ідентифікації людини – молекулярно-генетичні дослідження ДНК та банк даних генетичних особливостей людини, які сприятимуть оперативному вирішенню суспільно значущих завдань.

Посилання

Понад сім тисяч українських військових наразі перебувають в полоні, але дані не є вичерпними. URL: https://ptv.ua/v2/news/znikli_bezvisti_abo_potrapivdhi_v_polon.

Про правовий статус осіб, зниклих безвісти за особливих обставин: Закон Ук-раїни від 12.07.2018 № 2505-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2505-19#Text.

Приполова Л. Правовий статус осіб, зниклих безвісти у зв’язку із збройним конфліктом та за особливих обставин. Підприємництво, господарство і право. 2020. № 3. С. 201.

Зниклі безвісти та їхні сім’ї. Консультаційна служба з міжнародного гумані-тарного права МКЧХ. 2015. № 12. URL: http://ua.icrc.org/wp-content/uploads/sites/98/2018/09/Missing_families_Ukr-1.pdf.

З початку війни на Донбасі зникли безвісти майже 4 тис осіб, половину з них не знайшли. URL: https://www.unian.ua/war/10148591-z-pochatku-viynina-donbasi-znikli-bezvisti-mayzhe-4-tisyachi-osib-polovinu-z-nih-dosi-ne-znayshli.html.

Програма Міжнародної комісії з питань зниклих безвісти в Україні. Інформа-ційний бюлетень. URL: https://www.icmp.int/wp-content/uploads/2022/05/icmp-dg-1722-3-W-ukr-doc-icmp-ukraine-program-factsheet.pdfhttps://www.icmp.int/wp-content/uploads/2022/05.

Парламент прийняв Закон «Про державну реєстрацію геномної інформації лю-дини». URL: https://www.kmu.gov.ua/news/parlament-pryiniav-zakon-pro-derzhavnu-reiestratsiiu-henomnoi-informatsii-liudyny.

Офіційний сайт ФБР. URL: https://www.fbi.gov/services/laboratory/biometric-analysis/codis.

Доповідь заступника голови Національної поліції Максима Цуцкірідзе. URL: https://mvs.gov.ua/uk/press-center/news/zastupnik-golovi-nacpoliciyi-maksim-cuckiridze.

Boonderm N., Suriyanratakorn D., Sangpueng S., Wongvoravivat C., Waiyawuth W. Utilization of the cifs dna database to monitor recidivism. Forensic Science International: Genet-ics Supplement Series. 2019. № 7(1). P. 685–687. URL: https://doi.org/10.1016/j.fsigss.2019.10.138.

Minervino A., Mota M., Matte C., Koshikene D., Oliveira J. Increasing convicted OFFENDER genetic profiles in the Brazilian National DNA Database-Legislation, projects and perspectives. Forensic Science International: Genetics Supplement Series. 2019. № 7(1). P. 575–577. URL: https://doi.org/10.1016/j.fsigss.2019.10.095.

Про державну реєстрацію геномної інформації людини: проєкт Закону України від 20.10.2020 № 4265. URL: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=70249.

Marchese V., Cerri N., Caenazzo L. Italian national Forensic Dna database in an Eu-ropean perspective. Forensic Science International: Genetics Supplement Series. 2013. № 4(1). URL: https://doi.org/10.1016/j.fsigss.2013.10.126.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-11-27

Номер

Розділ

Розділ 7. Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право