Співвідношення процедурної та процесуальної форм діяльності публічної адміністрації у контексті Закону України «Про адміністративну процедуру»

Автор(и)

  • В. Біла Доктор юридичних наук, доцент, головний науковий співробітник (наукової установи) Українського науково-дослідного інституту спеціальної техніки та судових експертиз Служби безпеки України, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-8201-219X

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2022.72.41

Ключові слова:

правова форма, адміністративна процедура, адміністративний процес, адміністративне провадження, ознаки, доказування

Анотація

У статті розглянуто питання сутності процедурної та процесуальної форми діяльності публічної адміністрації у контексті прийняття Закону України «Про адміністративну процедуру». Розкрито основні відмінності процедурної та процесуальної правової форм. Остання внаслідок наявності стадій може викликати настання юридичного наслідку і до остаточного вирішення справи, наприклад, по завершенню конкретної стадії розгляду справи. В той час як процедурна форми здатна викликати юридичний наслідок лише на кінцевому етапі її реалізації. Зазначено, що обов’язковим елементом процесуальної форми є стадія доказування обставин справи. На підставі аналізу ознак та співвідношення процесуальної та процедурної форми обґрунтовано тезис, що у сфері публічного управління та адміністрування існують дві самостійні різновиди процесуальної правової форми: адміністративне судочинство та адміністративне провадження. Галузевим різновидом процедурної форми в адміністративному праві названо адміністративну процедуру. Доведено недоцільність розмежування понять адміністративної процедури та адміністративного провадження за ознакою статики і динаміки. Як галузеві різновиди категорій вищого порядку (процедурної та процесуальної форм відповідно), ці поняття можуть і повинні бути розрізнені саме за родовими ознаками. Наголошено, що адміністративна процедура та адміністративне провадження є видовими поняттями різних за змістом категорій, а намагання встановити родово-видові зв’язки між цими поняттями до низки логічних суперечностей. Ці протиріччя проаналізовано на прикладі Закону України «Про адміністративну процедуру». Вказано на основні проблемні питання, вирішення яких необхідне до набуття чинності цим законом. З’ясовано, коло відносин, що повинні отримати процесуальну форму в адміністративному праві. Водночас наголошено, що адміністративне судочинство є самостійним видом процесуальної форми діяльності судів і не повинне розглядатись частиною теорії процесуально-процедурних форм діяльності публічної адміністрації. Підкреслено відмінності між теоретичними та нормативними конструкціями процесуальної та процедурної правової форми. Зазначено, що їх помилкове ототожнення заважає побудові теорії адміністративно-процедурного права, викликає дискусії щодо співвідношення категорій «адміністративний процес», «адміністративне провадження», «адміністративна процедура».

Посилання

Про адміністративну процедуру : Закон України 17 лютого 2022 року № 2073-IX. URL : https://zakon. rada.gov.ua/laws/show/2073-IX#Text.

Зауваження до проекту Закону України про адміністративну процедуру (реєстр. № 3475). URL : http:// w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_2?pf3516=3475&skl=10

Миколенко О.І. Теорія адміністративного процедурного права : монографія. Харків: Бурун Книга, 2010. 336 с.

Миронюк Р. В. Сучасні наукові підходи до визначення місця адміністративного процесуального права та процесу в системі адміністративного права. Журнал східноєвропейського права. 2014. № 9. С. 4–10.

Сущенко Д.В. Адміністративні процедури в Україні та країнах Європи: порівняльно-правовий аспект : дис.. … кан. юрид. наук. : 12.00.07. Запоріжжя, 2018. 211 с.

Тимощук В. Теоретичні та практичні виклики становлення загальної адміністративної процедури в Україні. Право України. 2021. №10. С. 28-43.

Шарая А.А. Адміністративно-процедурне право як підгалузь адміністративного права. Юридичний науковий електронний журнал. 2019 № 2. С. 171-175

Школик А.М. Адміністративна процедура та її співвідношення з суміжними поняттями. Вісник Львівського університету. Серія юридична. 2014. Випуск 59. С. 185–193.

Мандюк О.О. Індивідуальні адміністративні акти: теорія і практика застосування : дис. … канд.. юрид. наук : 12.00.07. Львів, 2017. 214 с.

Біла В.Р. Правові форми публічного адміністрування в Україні : дис. … докт. юрид. наук : 12.00.07. Київ, 2020. 447 с.

Писаренко Н.Б. Адміністративний процес та адміністративне судочинство: до питання про співвідношення правових категорій. Адміністративне право і процес. 2015. № 1. URL : http://applaw.knu.ua/index.php/arkhiv-nomeriv/1-11-2015/item/432- administratyvnyy-protses-ta-administratyvne-sudochynstvo-dopytannya-pro- spivvidnoshennya-pravovykh-katehoriy-pysarenko-n-b

Тимощук В. Теоретичні та практичні виклики становлення загальної адміністративної процедури в Україні. Право України. 2021. №10. С. 28-43. С. 30

Про дерадянізацію законодавства України : Закон України від 21 квітня 2022 року № 2215-IX URL:https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2215-20#n318.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-11-27

Номер

Розділ

Розділ 7. Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право