Екстериторіальність у застосуванні економічних санкцій

Автор(и)

  • Д. Ходаківська Студентка магістратури спеціальності «Міжнародне право» Інституту міжнародних відносин Київського національного університету імені Тараса Шевченка, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-5908-3061

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2022.70.75

Ключові слова:

економічні санкції, екстериторіальність, екстериторіальна юрисдикція, принцип активної національності, принцип захисту, принцип універсальності

Анотація

Стаття присвячена розгляду питання екстериторіальності в застосуванні односторонніх економічних санкцій.

У статті розглядається співвідношення теоретичних принципів здійснення юрисдикції держави з правовими актами та практикою держав, що запроваджують економічні санкції. Юрисдикція держави, яка накладає санкції, може бути територіальною, тобто поширюватися на її територію та на осіб, які на ній перебувають, чи екстериторіальною, тобто поширюватися за межі її території. У сфері економічних санкцій екстериторіальна юрисдикція може здійснюватися за принципами активної національності, захисту та універсальності. Принцип активної національності, тобто регулювання державою поведінки своїх громадян і зареєстрованих у ній юридичних осіб, є загальновизнаним і не викликає заперечень. Принцип захисту, який базується на необхідності захисту національних інтересів, активно використовують США, що викликає критику. Останнім часом великого значення набуває принцип універсальності – накладення санкцій на осіб, які здійснюють порушення прав людини.

Для правомірного здійснення екстериторіальної юрисдикції необхідний зв’язок між державою та об’єктом здійснення нею юрисдикції. У ЄС діє концепція «існування зв’язку з ЄС», а в США – концепція «американського елемента». США надзвичайно розширюють межі своєї юрисдикції щодо економічних санкцій, наполягаючи на наявності такого «американського елемента» у випадках перебування іноземних юридичних осіб у володінні чи під контролем осіб США, використання американської фінансової системи, володіння товарами, технологіями чи послугами, які походять зі США. ЄС у питанні санкцій ґрунтується лише на принципах територіальності та активної національності та послідовно заперечує позицію США щодо екстериторіального розширення сфери застосування американських санкцій.

Зроблено висновок, що, незважаючи на опір, фактично США у сфері економічних санкцій національним законодавством і національною практикою його застосування розширюють межі здійснення екстериторіальної юрисдикції.

Посилання

Lowenfeld A. F. International Economic Law. 2nd ed. New York : Oxford University Press, 2008. 956 p.

Jazairy I. Roundtable: Economic Sanctions and their Consequences. Ethics & International Affairs. 2019. Vol. 33. Issue 3. P.291–302.

Ryngaert C. Jurisdiction in International Law. Second Edition. Oxford : Oxford University Press, 2015. 236 p.

Crawford J. Brownie’s Principles of Public International Law. Ninth Edition. Oxford : Oxford University Press, 2019. 872 p.

Emmenegger S. Extraterritorial Economic Sanctions and Their Foundation in International Law. Arizona Journal of International & Comparative Law. 2016. Vol. 33. No. 3. P.631–659.

Schmidt J. The Legality of Unilateral Extra-territorial Sanctions under International Law. Journal of Conflict and Security Law. 2022. Vol. 27. No. 1. P.53–81.

Ruys T., Ryngaert C. Secondary Sanctions: A Weapon out of Control? The International Legality of, and European Responses to, US Secondary Sanctions. The British Yearbook of International Law. 2020. P.1–116.

Executive Order 13849 of September 20, 2018, Authorizing the Implementation of Certain Sanctions Set Forth in the Countering America’s Adversaries Through Sanctions Act. Federal Register. Vol. 83. No. 184. URL: https://home.treasury.gov/system/files/126/caatsa_eo.pdf. Section 1(a).

Sanctions and Anti-Money Laundering Act of 23rd May 2018. UK Public General Acts. 2018. c. 13. URL: https://www.legislation.gov.uk/ukpga/2018/13/enacted. Section 21.

Iran Threat Reduction and Syria Human Rights Act of October 8, 2012. Public Law 112-158. URL: https:// www.congress.gov/bill/112th-congress/house-bill/1905/text. Section 218.

Alexander K. Economic Sanctions: Law and Public Policy. London : Macmillan Palgrave, 2009. 359 p.

Malherbe O. U.S. Economic Sanctions against Nord Stream 2 under International Jurisdictional Principles. New York University Journal of International Law and Politics. 2021. Vol. 53. No. 3. P.1017–1030.

Executive Order 14024 of April 15, 2021, Blocking Property With Respect To Specified Harmful Foreign Activities of the Government of the Russian Federation. Federal Register. Vol. 86. No. 73. Preamble. URL: https:// home.treasury.gov/system/files/126/14024.pdf.

Meyer J. A. Second Thoughts on Secondary Sanctions. University of Pennsylvania Journal of International Law. 2009. Vol. 30. No. 3. P. 905–968.

Rathbone M., Jeydel P., Lentz A. Sanctions, Sanctions Everywhere: Forging a Path through Complex Transnational Sanctions Laws. Georgetown Journal of International Law. 2013. Vol. 44. Nо. 3. P. 1055–1126.

Russia and Moldova Jackson-Vanik Repeal and Sergei Magnitsky Rule of Law Accountability Act of December 14, 2012. Public Law 112–208. Section 404. URL: https://home.treasury.gov/system/files/126/pl112_208.pdf.

Global Magnitsky Human Rights Accountability Act of December 23, 2016. Public Law 114–328. URL: https:// home.treasury.gov/system/files/126/glomag_pl_114-328.pdf

Council Regulation (EU) 2020/1998 of 7 December 2020 concerning restrictive measures against serious human rights violations and abuses. Official Journal L 410I, p. 1–12. URL: http://data.europa.eu/eli/reg/2020/1998/oj

The Global Human Rights Sanctions Regulations of 5 July 2020. Statutory Instruments 2020. No. 680. URL: https://www.legislation.gov.uk/uksi/2020/680/made

Frequently Asked Questions. Basic Information on OFAC and Sanctions. U.S. Department of the Treasury website. No. 11. URL: https://home.treasury.gov/policy-issues/financial-sanctions/faqs/topic/1501.

Code of Federal Regulations. Title 31. Chapter V. Part 515. §515.201(a)(1). Electronic Code of Federal Regulations. URL: https://www.ecfr.gov/cgi-bin/text-idx?SID=981455d7fceb8491c00cc7cc63666008&mc=true&no de=se31.3.515_1201&rgn=div8

Code of Federal Regulations. Title 31. Chapter V. Part 560. §560.205(a). Electronic Code of Federal Regulations. URL: https://www.ecfr.gov/cgi-bin/text-idx?SID=f6de5a2f7900d38a3efaf00176a8a58f&mc=true&nod e=se31.3.560_1205&rgn=div8

Sanctions Guidelines. 4 May 2018. European Council and Council of the European Union website. Para. 51. URL: https://data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-5664-2018-INIT/en/pdf.

Extraterritorial sanctions on trade and investments and European responses. Study. Directorate-General for External Policies. Policy Department. European Parliament Think Tank website. P. 19–20. URL: https://www. europarl.europa.eu/RegData/etudes/STUD/2020/653618/EXPO_STU(2020)653618_EN.pdf.

Council Regulation (EC) No 2271/96 of 22 November 1996 protecting against the effects of the extra- territorial application of legislation adopted by a third country, and actions based thereon or resulting therefrom. Official Journal L 309 29.11.1996. p. 1. URL: http://data.europa.eu/eli/reg/1996/2271/2018-08-07

Answer given by Vice-President Borrell on behalf of the European Commission (4.2.2020). E-002880/2019. URL: https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/E-9-2019-002880-ASW_EN.pdf

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-06-18