Правові засоби забезпечення ефективності податкового контролю

Автор(и)

  • С. Пирога Кандидат юридичних наук, доцент Карпатського університету Августина Волошина, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-7093-3207
  • І. Пирога Доктор юридичних наук, професор Ужгородського національного університету, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-2798-7795

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2021.69.52

Ключові слова:

податковий контроль, складові ціни, суб’єкти е-декларування, контроль витрат і активів, форма е-декларації

Анотація

Ефективний податковий контроль покликаний забезпечити баланс державних та приватних інтересів у податковій сфері і утверджувати довіру громадянського суспільства до інститутів держави та права. Недоліки податкового контролю призводять до формування тіньового сектору економіки, низьких доходів переважної частини працівників і пенсіонерів, обмеженого платоспроможного попиту на товари/послуги, відсутності стимулів для розвитку економіки і необхідності надання дотацій на оплату житлово-комунальних послуг. Більша частина економіки монополізована, ринкові регулятори практично відсутні, а наявні мають нульову ефективність. Відсутність справедливих ринкових цін не дозволяє забезпечити макроекономічну рівновагу ринкового середовища і об’єктивно визначити податкову базу і суму податків, які підлягають до сплати.

У статті подано обґрунтування необхідних змін до законодавства, які усувають можливість різного трактування законодавчих норм, спрощують систему адміністрування податків та усувають можливі зловживання податковим правом. Підвищення ефективності податкового контролю забезпечується запровадженням порядку формування ринкових цін, в основі якого лежить виключний перелік складових ціни: заробітна плата, прибуток, амортизація і будь-які витрати, які підтверджені сплатою ПДВ. Податковий контроль слід доповнити контролем витрат і активів платників податків. У першу чергу йдеться про суб’єктів е-декларування доходів.

Запропоновано внести додаткові графи у форму е-декларації, в яких вказувати суми сплачених ПДФО і ЄСВ, підтвердження повноти декларування доходів і відповідності доходів сплаченим податкам. До числа суб’єктів е-декларування слід додати власників великих активів та запровадити додатковий податок на великі статки. Необхідно розробити перелік санкцій, які наступають у випадку виявлення неповноти сплати податків і зборів, незадекларованих активів, незалежно від місця їх фактичного знаходження та способу виявлення.

Посилання

Зведений перелік суб'єктів природних монополій станом на 28.02.2021. URL: https://amcu.gov.ua/storage/app/sites/1/uploaded-files/February2021.pdf

Міністерство соціальної політики. URL: https://www.msp.gov.ua/news/19554.html

Національний банк України. Облікова ставка Національного банку. URL: https://bank.gov.ua/ua/monetary/stages/archive-rish

Національний банк України. Первинний ринок ОВДП. URL: https://bank.gov.ua/ua/markets/primary-ovdp-chart

URL: https://bihus.info/kolyshniy-vlasnyk-zbankrutilogo-delta-banku-vyplachuvatyme-derzhavi-borg-27-tysyach-rokiv/

Про запобігання корупції: Закон України. Відомості Верховної Ради (ВВР). 2014. № 49. Ст.2056). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1700-18#Text

Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо стимулювання детінізації доходів та підвищення податкової культури громадян шляхом запровадження добровільного декларування фізичними особами належних їм активів та сплати одноразового збору до бюджету: Закон України № 1539-IX від 15 червня 2021 року. Відомості Верховної Ради (ВВР). 2021. № 34. Ст. 274). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1539-20#Text

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-04-15

Номер

Розділ

Розділ 7. Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право