Екологічна культура: філософсько-правова рефлексія

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2021.68.5

Ключові слова:

людина, природа, екологічна свідомість, екологічна культура, екологічна ідеологія, навколишнє природне середовище, екологічне законодавство, філософсько-правова рефлексія

Анотація

У статті розглянуто філософсько-правову ретроспективу екологічної культури шляхом аналізу динаміки наповнення її змістовних характеристик. З’ясовано, що екологічна культура є інтегральною категорією, що складається із цілої низки елементів. У її структурі можна виокремити щонайменше кілька органічних складових: когнітивний, емоційно-естетичний, ціннісний, правовий та діяльнісний. Основою екологічної культури є належна еколого-правова свідомість. Отже, екологічна культура – це процес і результат формування екологічної свідомості особистості, що відображає нерозривну єдність між сукупністю знань, уявлень про природу, емоційно-почуттєвого, ціннісного та правового ставлення до неї (внутрішня культура) і відповідних умінь, навичок, потреб взаємодії (зовнішня культура), заснований на гармонізації взаємозв’язків у системі «природа-право-людина».
Виокремлено три складових елементи екологічної культури, що розкривають її зміст, а саме: належний рівень екологічних морально-правових знань (інтелектуальний компонент); відповідний рівень екологічно-правової свідомості (ціннісний компонент); відповідний запас практичних умінь та навичок у сфері природоохорони (діяльнісний компонент). Саме поєднання цих трьох компонент (інтелектуального, ціннісного та діяльнісного) у правовому контексті визначає формування екологічної культури. Філософсько-правова рефлексія дозволяє стверджувати, що екологічна культура є «звернена до двох світів – внутрішнього світу людини та навколишнього природного довкілля. Своїми цілями ця культура є спрямована на морально-правове виховання високих гуманістичних смисложиттєвих цінностей та орієнтирів у людському житті, дотриманні природного ладу та розвитку ефективного державного устрою.

Посилання

Тарасенко М. Ф Природа, технологія, культура. Київ: Наукова думка, 1985. 99 с.

Рерих Н. К. Культура и цивилизация. Москва: Международный Центр Рерихов, 1997. 200 с. 3. Салтовський О. І. Основи соціальної екології. Київ: МАУП, 1997. 168 с.

Крисаченко В. С. Екологічна культура: теорія і практика: навчальний посібник. Міжнародний фонд «Відродження». Київ: Заповіт, 1996. 352 с. 5. Словарь терминов и понятий, связанных с охраной живой природы. Н. Ф. Реймерс, А. В. Яблоков. Москва: Наука, 1982. 145 с.

Цицерон М. Т. Тускуланские беседы. Избр. соч. Перевод с латинского и комментарии М. Л. Гаспарова.

Москва: Худ. литература,1975. 456 с.

Киселев Н. Н. Мировоззрение и экология. Київ: Наукова думка, 1990. 216 с.

Хилько М. І. Екологічна культура: стан та проблеми формування. Київ: Знання, 1999. 35 с.

Екологія і культура. Крисаченко В.С., Кримський М.А., Голубець М.А. та ін.; Ін-т філософії, наукова рада «Філософські та соціальні проблеми науки і техніки». Київ: Наукова думка, 1991.260 с. 10. Гольбах П. А. Избранные произведения в двух томах. Том 1. Москва, 1963. 715 с.

Основи екології та екологічного права: навчальний посібник. Бойчук Ю. Д., Шульга М. В., Цалін Д. С., Дем’яненко В. І.; за заг. ред. Ю. Д. Бойчука і М. В.Шульги. Суми: ВТД «Університетська книга», 2004. 352 с.

Гирусов Э. В. Экологичекое сознание как условие оптимизации общества и пририроды. Философские проблемы глобальной экологии. Москва: Знание, 1983. С. 145–153.

Лихачев Д. С. Экология культуры. Альманах Всероссийского общества охраны памятников истории и культуры. 1980. № 2. С. 7–21. 14. Артановский С. Н. Критика буржуазных теорий культуры и проблемы идеологической борьбы. Л.: ЛГИК, 1991. 82 с. 15. Злобін Ю. А. Основи екології. Київ: «Лібра», ТОВ, 1998. 248 с. 16. Салтовський О.І. Основи соціальної екології: навчальний посібник. Київ: Центр навчальної літератури, 2004. 382 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-03-24

Номер

Розділ

Розділ 1. Теорія та історія держави і права; історія політичних і правових учень