Проблеми удосконалення законотворчої діяльності
DOI:
https://doi.org/10.24144/2307-3322.2021.68.4Ключові слова:
законодавча влада, законодавча діяльність, законотворча діяльність, законотворчий процес, парламентські комітети, планування законопроектних робітАнотація
В статті на основі окреслення існуючих у законотворчій діяльності недоліків досліджуються проблемні питання її удосконалення, обґрунтовується необхідність продовження в цьому контексті парламентської реформи, в цілому, і законотворчої діяльності, зокрема, перехід до електронного парламентаризму, розробка та схвалення всеохоплюючої комунікаційної стратегії, стратегії розбудови кадрового потенціалу парламенту.
Звертається насамперед увага на проблему надмірності законодавчого регулювання суспільних відносин у сфері бізнесу, економіки в цілому, будівництва, земельного законодавства, трудових відносин та інших та заходи, спрямовані на подолання цього негативного явища. Пропонується конкретизувати положення Регламенту щодо вимоги дотримання розробниками мінімальної достатності законодавчого втручання у суспільні відносини, формалізувати вимоги щодо компетенції парламенту, спрощення і необхідності генералізації правового регулювання, мінімізації втручання парламенту у існуючі правові відносини, можливої його альтернативності і уникнення дублювання існуючих приписів, співвідношення користі і затрат від нового закону, близькості і зрозумілості громадянам, необхідності державного контролю, правомірності обмеження прав і свобод громадян і можливої мінімізації, конфлікту інтересів.
Розглядається питання недоліків політичного узгодження законопроектів, з огляду на слабку консенсусну природу українського парламенту, відповідну потребу урегулювання статусу парламентської меншості.
Обґрунтовується необхідність підвищення ролі комітетів у законодавчому процесі, покращення механізмів взаємодії головного комітету по законопроекту із іншими комітетами, підвищення прозорості діяльності парламентських комітетів і парламенту в цілому через створення і кращу роботу веб-сайтів комітетів, оприлюднення на них висновків щодо законопроектів, які надаються урядом, науковими установами, громадськими організаціями за запитами профільних парламентських комітетів.
Вносяться пропозиції щодо підвищення системності законопроектної роботи і відповідного внесення змін до чинного законодавства, в тому числі плановості на основі оптимального співвідношення існуючих у сфері законотворчості короткострокових, середньострокових, і довгострокових планів законопроектних робіт на три, п’ять років і більше.
Посилання
Концепція змін до законодавчих актів України щодо підвищення ефективності функціонування Верховної Ради України („Біла книга” українського парламентаризму). Лабораторія законодавчих ініціатив. 2020. ULR: https:// parlament.org.ua/upload/docs/White_Book_ed.pdf (дата звернення 3.10.2021).
Величко В.О., Будакова В.І. Шляхи покращення функціонування парламенту України. Державне будівництво та місцеве самоврядування. Випуск 25, 2013. С. 114-126. С. 114, 121. 3. Лихач Ю. Напрями удосконалення інституційно- правового забезпечення діяльності апарату Верховної Ради України. Ефективність державного управління. 2018. Вип. 1 (54). Ч. 2. – С. 268-273.
Зозуля О.І. Напрямки вдосконалення конституційно-правового статусу комітетів Верховної Ради України. Forum Prava, 2019. 58(5). С. 19–37.
Горьовий Л. Парламент України: проблеми управління. «Віче», 2014. № 4 – С. 5.
Косович В.М. Удосконалення нормативно-правових актів України: техніко-технологічні аспекти: монографія. Львів: Львівський національний університет імені Івана Франка, 2015. 568 с. 7. Копиленко О.,Л. Богачова О.Л. Законотворчий процес: стан і шляхи вдосконалення. Наукові записки Інституту законодавства Верховної Ради України. №1, 2010. С. 5-14. 8. Мищак І. деякі питання удосконалення контрольної функції парламенту. наукові записки Інституту законодавства Верховної Ради України, (3) 2010. С. 37-43. 9. Піддубна Є. Реформа парламенту: потрібна справжня реставрація, а не косметичний ремонт ULR: https:// www.pravda.com.ua/columns/2019/10/10/7228661/ (дата звернення 17.10.2021).
Радейко Р. І. Види експертиз законопроектів у законодавчому процесі. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Юридичні науки. 2016. № 855. С. 109-115. ULR: http://ena.lp.edu.ua:8080/bitstream/ ntb/37461/1/16_109-115.pdf (дата звернення 30.09.2021).
Ришелюк А.М. Законотворчість в Україні: Навчальний посібник. К.: Інститут законодавства Верховної Ради України, 2015. 334 с.
Рєзнікова В.В., Щербина В.С. Сучасний стан правового регулювання господарської діяльності. Координата, 24.02.2020.
ULR: https://coordynata.com.ua/sucasnij-stan-pravovogo-reguluvanna-gospodarskoi-dialnosti (дата звернення 30.09.2021).
Проказа Д. Чого чекати та боятися українському бізнесу в 2019 році // ULR: https://hromadske.ua/posts/chogo- chekati-ta-boyatisya-ukrayinskomu-biznesu-u-2019-roci. (дата звернення 30.09.2021). 14. Марушева О.А. Шляхи вдосконалення механізму нормативно-правового регулювання соціально-економічних відносин у будівництві в Україні. Інвестиції: практика та досвід № 2/2020. С. 126-133. ULR: http://www.investplan.com. ua/pdf/2_2020/22.pdf (дата звернення 30.09.2021). 15. До КЗпП планують додати главу щодо договірного режиму регулювання трудових відносин. Юридична газета, 19 квітня 2021 року. ULR: https://yur-gazeta.com/golovna/do-kzpp-planuyut-dodati-glavu-shchodo-dogovirnogo-rezhimu- regulyuvannya-trudovih-vidnosin.html (дата звернення 30.09.2021).
Коваленко Т. О. Надмірна конкретизація та невиправдана деталізація як різновиди юридичних дефектів земельно-правового регулювання. Наукові записки НАУКМА. Т. 144-145. Юридичні науки. С. 110-113. ULR: https:// core.ac.uk/download/pdf/149240328.pdf (дата звернення 30.09.2021).
Як подолати надлишковість у земельному законодавстві України? ULR: https://nubip.edu.ua/en/node/60939 (дата звернення 17.10.2021).
Закон України від 05 липня 2011 року № 3565-VI “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо усунення надмірного державного регулювання у сфері автомобільних перевезень”. Офіційний вісник України, 2011, № 53, стор. 83, стаття 2095, код акта 57492/2011.
Мкртичева М. Запропоновані зміни щодо заочного засудження надмірно звужують права і свободи підозрюваного – юрист. LegalAlliance, 24 квітня 2021 р. ULR: https://www.legalalliance.com.ua/publikacii/zaproponovani-zmini-sodo-zaocnogo-zasudzenna-nadmirno-zvuzuut- prava-i-svobodi-pidozruvanogo-urist/ (дата звернення 30.09.2021).
Чернявська Б.В. Юридичні дефекти у правовому забезпеченні реалізації права на свободу об’єднання у громадські організації в Україні. Прикарпатський юридичний вісник. Том 2, № 3(28) 2019). С. 123-128. ULR: http:// pyuv.onua.edu.ua/index.php/pyuv/article/view/372 (дата звернення 30.09.2021). 21. Грузінська І. Що не так з регулюванням ринку конопель та чому Україна не може конкурувати з ЄС та США у цьому сегменті. Економічна правда, 21 жовтня 2020 р. https://www.epravda.com.ua/columns/2020/10/21/666458/ (дата звернення 30.09.2021).
Зарегульованість, брак коштів та низька цифрова грамотність стримують цифрову трансформацію в Україні, – дослідження ЕВА // ЕВА. ULR: https://eba.com.ua/zaregulovanist-brak-koshtiv-ta-nyzka-tsyfrova-gramotnist- strymuyut-tsyfrovu-transformatsiyu-v-ukrayini-doslidzhennya-eva/ (дата звернення 30.09.2021).
Дослідження Європейської Комісії «За демократію через право» (Венеційська Комісія; Venice Commission) «Мірило правовладдя» («Rule of law checklist», затверджене на 106-й пленарній сесії 11–12 березня 2016 року). ULR: https://www.venice.coe.int/webforms/documents/default.aspx?pdffile=CDL-AD(2016)007-ukr (дата звернення 16.10.2021).
Колесник Г. Проблеми законотворчої роботи комітетів Верховної Ради України. Державне управління та місцеве самоврядування. Вип. 3(6) / 2010. ULR: http://www.dridu.dp.ua/vidavnictvo/2010/2010_03(6)/10kg%D1%96vru. pdf (дата звернення 30.09.2021). 25. План законопроектної роботи Верховної Ради України на 2021 рік, затв. Постановою Верховної Ради України від 02.02.2021. Голос України від 19.02.2021. № 32. Напр.,
Розпорядження Кабінету Міністрів України від 3 квітня 2017 р. № 275-р «Про затвердження середньострокового плану пріоритетних дій Уряду до 2020 року та плану пріоритетних дій Уряду на 2017 рік». Урядовий кур’єр від 11.05.2017. № 85. 27. Державна програма розвитку законодавства України до 2002 року, затв. Постановою Верховної Ради України від 15 липня 1999 року №976-XIV. Офіційний вісник України від 06.08.1999. - 1999 р., № 29, стор. 35, стаття 1468, код акта 9235/1999; Закон України «Про Загальнодержавну програму адаптації законодавства України до законодавства Європейського Союзу». Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2004, № 29, ст.367. 28. Навігатор законодавчих змін. Які податкові реформи нас чекають у 2021-2025 роках? ULR: https://vkp.ua/ publication/navigator-zakonodavchikh-zmin-yaki-podatkovi-reformi-nas-chekayut-u-2021-2025-rokakh (дата звернення 30.09.2021).
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Право
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.