Захист прав людини за допомогою системи юридичних клінік: міжнародно – правовий аспект

Автор(и)

  • І. Юркевич старший викладач кафедри кримінального права та процесу юридичного факультету Західноукраїнського національного університету, Україна

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2021.67.5

Ключові слова:

юридичні клініки, захист прав людини, безоплатна правова допомога, міжнародний досвід, соціально незахищені верстви населення

Анотація

Захист прав людини та можливість їх реалізації є одним із актуальних питань протягом всього існування людства. Юридичний механізм захисту прав людини – це можливість здійснення громадянами певних дій щодо захисту власних прав, інтересів та свобод.

Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість напрямку державотворення. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Розбудова України як демократичної, правової, соціальної держави, закріплення в Конституції України положення про найвищу соціальну цінність людини, її життя і здоров’я, честі і гідності, недоторканості і безпеки вимагає формування нових підходів до захисту прав людини.

На даному етапі професіоналізації суспільства в період постмодерну важливим є формування нової юридичної еліти, здатної нести відповідальність за правове забезпечення діяльності людини та визначення правового захисту всієї соціальної спільноти. Для вирішення зазначеної проблеми необхідним є підвищення якості підготовки студентів - юристів, оскільки сучасний процес навчальння переобтяжений теоретичною інформацією і тому лише частково може сприяти практичній підготовці. Юридичні клініки в своїй діяльності мають на меті, перш за все, закласти в студента основи захисту прав людини. Виховати у них повагу до демократичних цінностей, верховенства права та захисту прав людини визначених в основних документах, пов'язаних з інтегруванням України до Європи. Студенти навчаються надавати якісну правову допомогу усім незахищеним верствам населення, чиї права та інтереси потребують захисту. Використовують при цьому як національне так і міжнародне право. Юридичні клініки зарубіжних країн мають також багаторічний досвід із захисту прав людини, що може слугувати нам добрим прикладом для впровадження у нашу діяльність. Саме тому дослідження даного питання, а особливо із вивченням міжнародного досвіду, створить запоруку успіху для майбутніх фахівців.

 Врешті-решт, захист прав людини – це найнадійніший механізм на національному рівні. Проте на міжнародній арені існує безліч аспектів захисту. Відповідно нам необхідно брати до уваги міжнародний досвід для вдосконалення нашої національної системи.

Метою наукової статті є відображення результатів комплексного аналізу міжнародно – правового регулювання захисту прав людини за допомогою системи юридичних клінік.

Автор приходить до висновку, що через переосмислення сучасних методів навчання юристів та використання юридичних клінік як базового досвіду різних практикуючих студентів вводиться поняття «юридична клінічна освіта», метою якого є надання студентам безкоштовних практичних навичок. Надавати правову допомогу населенню. Юридична клінічна освіта - це спосіб надання безоплатної правової допомоги масам шляхом навчання та інших форм практики на базі юридичних клінік в коледжах та університетах, щоб студенти могли набути навиків юридичної практики.

Посилання

Конституція України від 28 червня 1996 року URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#Text (Дата зверенення 9.10.2021 р)

Розенфельд Н.А Підвищення ефективності проходження виробничої практики студентами юридичних факультетів ВНЗ за рахунок організації проведення практики на базі юридичних клінік. Н.А. Розенфельд. Університетські наукові записки. Хмельницький університет управління та права. 2007. № 2 (22). С. 456–460.

Лоджук М.Т. Юридичні клініки в Білорусії та правове регулювання їх діяльності. М.Т. Лоджук. Міжнародні читання з міжнародного права пам’яті професора П. Є. Казанського : матеріали Четвертої міжнар. наук. конф. (м. Одеса, 8–9 листопада 2013 р.) ; відп. за вип. к. ю. н., доц. М.І. Пашковський ; Націон. ун-т «Одеська юридична академія». О. : Фенікс, 2013. C. 173–176.

Orlova, O. (2020). Legal clinics at current stage of society development. Fundamental and Applied Researches in Practice of Leading Scientific Schools, 38(2), 77-80. Retrieved from https://farplss.org/index.php/journal/article/view/688

J. Marti-Parreno, E. Mendez-Ibanez, and A. Alonso-Arroyo, “The use of gamification in education: a bibliometric and text mining analysis”, Journal of computer assisted learning, 2016, vol. 32(6), pp. 663-676. DOI: http://doi.org/10.1111/jcal.12161

O.V. Isaenkova, “The Main Objective of the Legal Clinic: Protecting the Rights of the Poor or Skills of Students?” [Osnovnaia tsel’ iuridicheskoi kliniki: zashchita prav maloimushchikh ili navyki studentov?], Bulletin of Civil Procedure, 2020, vol. 10(1), pp. 39-50. (In Russ.). DOI: Advances in Economics, Business and Management Research, volume 164 402 10.24031/2226-0781-2020-10-1-39-50

S. Gopalan S., and M.L. Paris, “Small Goes Global: The Internationalisation of Legal Education in Ireland”, Global Studies in Comparative Law, 2016, vol 19, pp. 155-173. DOI https://doi.org/10.1007/978-3-319-29125-3_9

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-01-16

Номер

Розділ

Розділ 1. Теорія та історія держави і права; історія політичних і правових учень