Міжнародно-правові стандарти організації та функціонування прокуратури
DOI:
https://doi.org/10.24144/2307-3322.2021.66.42Ключові слова:
прокуратура, розподіл державно-владних повноважень, міжнародні стандарти, Рада ЄвропиАнотація
У статті розглянуто базові міжнародно-правові стандарти організації та функціонування прокуратури. Визначено, що прокуратура поза межами кримінального судочинства почала відігравати роль допоміжного призначення, у той час як органи державної влади та місцевого самоврядування були наділені правом самостійного звернення до суду. Зазначено, що Україна є учасником Статуту та членом Ради Європи, а тому взяла на себе зобов’язання щодо визнання принципів верховенства права та здійснення прав людини і основних свобод (стаття 3 Статуту), є здатною і має бажання виконувати такі зобов’язання (стаття 4 Статуту). Вказано на те, що модернізація конституційно-правового статусу прокуратури відбувається у зв’язку із існуванням ряду зобов’язань Української держави перед Радою Європи. Звертається увага на ключові акти міжнародного рівня, котрі стосуються організації та функціонування прокуратури, визначено основні їх положення у контексті здійсненого аналізу. Підтримано доцільність оптимального розмежування компетенції між прокурором (як адміністративним агентом виконавчої чи законодавчої влади) та судовою владою. Вказується на те, що Європа все дедалі більше і більше розвивається, громадяни є мобільними, внаслідок чого неминуче зазнають впливу різних правових систем, а тому стратегічно важливим видається досягнення гармонізації систем кримінального судочинства членів Ради Європи. Така гармонізація є корисною з огляду на доцільність збереження ефективності систем кримінального судочинства із урахуванням викликів міжнародної організованої злочинності. Встановлено, що реформування конституційно-правового статусу прокуратури в Україні відповідно до взятих на себе зобов’язань перед Радою Європи необхідно розпочати із поетапного вирішення комплексу питань відповідності української прокуратури міжнародним стандартам. Наголошено, що в Українській державі прокуратура займає важливе місце у системі органів державної влади, оскільки її діяльність абсорбує у собі два амбівалентні компоненти, котрі імплікативно доповнюють один одного – забезпечення законності та охорона правопорядку.
Посилання
Берназюк Я. Міжнародні стандарти участі прокурора у судовому провадженні поза межами кримінального процесу. 11 червня 2020 р. Судова влада України. URL: https://supreme.court.gov.ua/supreme/pres-centr/zmi/952570 (дата звернення: 12.08.2021 р.)
Закону України «Про приєднання України до Статуту Ради Європи». Відомості Верховної Ради України (ВВР). 1995. N 38. Ст.287.
Статут Ради Європи. Лондон. 1949. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_001#Text (дата звернення: 12.08.2021 р.)
Recommendation 1604 «Role of the public prosecutor’s office in a democratic society governed by the rule of law». URL: http://assembly.coe.int/nw/xml/xref/xref-xml2html-en.asp?fileid=17109&lang=en (дата звернення: 12.08.2021 р.)
Рекомендація Парламентської асамблеї Ради Європи № 1622 (2003). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_609#Text (дата звернення: 12.08.2021 р.)
Резолюція Парламентської асамблеї Ради Європи № 1466 (2005). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_611#Text (дата звернення: 12.08.2021 р.)
Резолюція 1755 (2010) Парламентської Асамблеї Ради Європи "Функціонування демократичних інституцій в Україні" URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_a19#Text (дата звернення: 12.08.2021 р.)
Рекомендація Rec (2000) 19 Комітету Міністрів Ради Європи державам-членам щодо ролі прокуратури в системі кримінального правосуддя. URL: https://supreme.court.gov.ua/userfiles/Rec_2000_19_2000_10_6.pdf (дата звернення: 12.08.2021 р.)
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Uzhhorod National University Herald. Series: Law
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.