ВПЛИВ ЗАВЕРШЕННЯ ДОБРОВІЛЬНОГО ОБ’ЄДНАННЯ ТЕРИТОРІАЛЬНИХ ГРОМАД НА РЕАЛІЗАЦІЮ СПВРОБІТНИЦТВА В УКРАЇНІ

Автор(и)

  • Г.В. Грушко старший викладач кафедри права Вінницького торговельно-економічного інституту Київського національного торговельно-економічного університету, Україна

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2021.65.65

Ключові слова:

територіальна громада, співробітництво територіальних громад, об’єднання територіальних громад, місцеве самоврядування

Анотація

Стаття присвячена дослідженню інститутів співробітництва та об’єднання територіальних громад в Україні.
Основною метою статті є з’ясування впливу завершення об’єднання громад на реалізацію співробітництва.
Ключовою правовою засадою розвитку інституту співробітництва стало прийняття спеціального Закону
України «Про співробітництво територіальних громад».
Однак, практична реалізація його приписів визначила нагальну потребу у комплексному дослідженні
інституту співробітництва територіальних громад.
Слід виокремлювати ще одну його особливу функцію – це сприяння процесу об’єднання територіальних
громад, що прослідковується із зарубіжного досвіду.
Та якщо проаналізувати хронологію етапів реформи децентралізації, то можна неозброєним оком поба-
чити, що добровільне об’єднання почалося одночасно зі співробітництвом, а тому, як такого «сприяння»
співробітництва в Україні не відбулося. Натомість, у нас виявились абсолютно відмінні від зарубіжних,
функції та впливи цих двох інститутів як один на одного, так і на місцеве самоврядування в цілому і тери-
торіальні громади, зокрема.
Завершення процесу об’єднання територіальних громад і створення спроможних громад спричинило ряд
перешкод для виконання умов договорів про співробітництво їх сторонами. До прикладу, громади, що були
суб’єктами співробітництва, приєдналися до спроможних, що свідчить про їх реорганізацію. Так, спроможні
громади стали правонаступниками нерухомого майна, рухомих речей, майнових зобов’язань, але в межах
залишків бюджетних коштів останніх. Це означає, що якщо правонаступником не буде прийнято рішення про
фінансування договорів про співробітництво, то такі не зможуть бути завершені і виконані в повному обсязі.
Виходячи з таких наслідків завершення процесу об’єднання громад в Україні, існує неабияка потреба
в оперативному та комплексному внесенні законодавчих змін з метою захисту інституту співробітництва
територіальних громад та його суб’єктів.

Посилання

Конституція України: прийнята на п’ятій сесії Верховної Ради України 28 червня 1996 р. Офіційний сайт Верховної Ради України. Режим доступу: http: //zakon2. rada.gov. ua/laws/show/ 254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80.

Любченко П. М. Співробітництво територіальних громад: теорія і практика. Проблеми законності. 2015. Вип. 129. С. 50-59. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pz_2015_129_8.

. Методики формування спроможних територіальних громад, затвердженої Постановою Кабінету Міністрів України № 214 від 08.04.2015 Офіційний сайт Верховної Ради України. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/214-2015-%D0%BF.

Про внесення змін до деяких законів України щодо впорядкування окремих питань організації та діяльності органів місцевого самоврядування і районних державних адміністрацій: Закон України від 17 листопада 2020 року № 1009 – ІХ станом на 01 березня 2021 року. Офіційний сайт Верховної Ради України. URL: https://zakon.rada.gov.

ua/laws/show/1009-20#Text.

Про добровільне об’єднання територіальних громад: Закон України від 17 червня 2014 р. № 1508-VII. Офіційний сайт Верховної Ради України. URL: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/1508-18.

Про співробітництво територіальних громад: Закон України від 17 червня 2014 р. № 1508-VII URL: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/1508-18.

Реєстр договорів про співробітництво територіальних громад станом на 01.07.2017 р. // Офіційний сайт Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України. URL: http://www.minregion.gov.ua/wp-content/uploads/2017/04/reestr-01.07.2020.pdf.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-10-25