ДОЦІЛЬНІСТЬ ОБМЕЖЕННЯ ПРАВ ГРОМАДЯН ЗАДЛЯ ПОПЕРЕДЖЕННЯ ПОШИРЕННЯ ВІРУСУ COVID-19 В УКРАЇНІ

Автор(и)

  • О.В. Анталовці кандидат юридичних наук, асистент кафедри громадського здоров’я факультет післядипломної освіти та доуніверситетської підготовки ДВНЗ «Ужгородський національний університет», Україна
  • В.В. Пилип кандидат юридичних наук, доцент кафедри адміністративного, фінансового та інформаційного права юридичного факультету ДВНЗ «Ужгородський національний університет», Україна

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2021.65.36

Ключові слова:

обмеження права, особисті немайнові права, коронавірусна інфекція, реалізація права, карантин

Анотація

Вже другий рік поспіль найактуальнішим питання сьогодення для усієї світової спільноти є боротьба з
вірусом COVID -19. Ситуація, прецедентів якої не знало сучасне суспільство, стало лакмусовим папірцем
для практично усіх державних механізмів країн світу.
Як стало зрозуміло з перших днів карантину, ні одна система в державі не була готова до такого удару.
Органи державної влади хаотично видавали нормативні акти, які по більшій мірі містили в собі заборони
та обмеження, але зовсім не було продумано механізму альтернативних мір, які б могли були запропоновані
громадськості на противагу заборонам.
Обмеження торкнулися як особистих немайнових прав, так і деяких видів соціальних, політичних, куль-
турних, економічних тощо.
В свою чергу громадяни були обмежені в праві на мирні зібрання, права на повагу до приватного життя,
права на повагу честі та гідн3ості, права на свободу віросповідання, права на освіту, право на доступ до
медичної допомоги.
Під заборону потрапили проведення розважальних, спортивних, культурних, релігійних та інших масо-
вих заходів. Робота торгово-розважальних центрів, закладів громадського харчування, та інших культурних
та спортивних закладів була припинена.
Серед науковців правників дедалі частіше виникало питання у доцільності таких заборон у одних сферах
життя нашого суспільства і відвертій бездіяльності держави у інших. Чого лише була варта історія з нашими
громадянами котрі поверталися з Уханю, та проходили обсервацію у Санжарах, під пильною увагою громад-
ськості, що посіяло неабияку паніку серед населення, і тим натовпом заробітчан, які перетинали українські
кордони повертаючись з країн Європи.
Інша дуже цікава, на наш погляд тема, це неможливість, або ж небажання державних органів тримати під
контролем ціноутворення на засоби захисту, які в один момент виросли в ціні в 10 разів. Або ж відсутність
будь яких реальних соціальних гарантій та допомог вимушено непрацюючим громадянам. 

Цей список може бути дуже довгим. У даному дослідженні ми намагалися розкрити питання пропорцій-
ності обмеження особистих немайнових прав громадян під час карантину, і чи дійсно вони були необхідні.

Посилання

Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2: постанова Кабінету Міністрів України від 11.03.2020 р. №211, URL:https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/211-2020-п

Стефанчук М. О. Обмеження особистих немайнових прав, що забезпечують природне існування особи. Вісник Хмельницького інституту регіонального управління та права. 2002. № 2. С. 88-90. URL:http://nbuv.gov.ua/UJRN/Unzap_2002_2_29

Шевчук О.М. Заходи адміністративного запобігання поширенню пандемії COVID-19 та права людини: досвід Великобританії . The IX th International scientific and practical conference «Science and practice of today» November 16-19, 2020 London, Ankara, Turkey С. 325-328.

Google Новини. Коронавірус (COVID-19). Google Новини. URL: https://news.google.com/covid19/map?hl=uk&gl=UA&ceid=UA%3Auk&mid=%2Fm%2F07t21

International Health Regulations (2005). Third Edition. WHO, 2016. URL: https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/246107/9789241580496-eng.pdf

Демченко І.С. Права людини під час надзвичайних ситуацій у сфері охорони здоров’я. Актуальні проблеми держави і права. 2020. № 85. С.62-68.

The Siracusa Principles on the Limitation and Derogation Provisions in the International Covenant on Civil and Political Rights: UN Commission on Human Rights. 28 September 1984, E/CN.4/1985/4. URL: https://www.refworld.org/docid/4672bc122.html

Конституція України. Відомості Верховної Ради України (ВВР) 1996. №30 с.141 URL:https://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-10-25

Номер

Розділ

Розділ 7. Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право