МЕТА ГРОШОВО-КРЕДИТНОЇ ПОЛІТИКИ ЦЕНТРАЛЬНИХ БАНКІВ КРАЇН-УЧАСНИЦЬ ЄС

Автор(и)

  • Р.П. Натуркач кандидат юридичних наук, доцент, здобувач кафедри конституційного права та порівняльного правознавства Ужгородського національного університету, Україна

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2021.65.10

Ключові слова:

центральний банк країни-учасниці ЄС, грошово-кредитна політика, мета грошово-кредитної політики, функції центрального банку країни-учасниці ЄС, інструменти грошово-кредитної політики, цінова стабільність

Анотація

Наукова стаття присвячена дослідженню мети грошово-кредитної політики центральних банків країн-у-
часниць ЄС. Проаналізовано законодавство Європейського Союзу, країн-учасниць Європейського Союзу (Ні-
меччини, Франції, Польщі, Чехії, Іспанії), а також Великої Британії, яка вийшла з ЄС, сучасні підходи в науці
конституційного та адміністративного права щодо визначення мети грошово-кредитної політики централь-
них банків країн-учасниць ЄС. Розмежовано поняття мета грошово-кредитної політики Центральних банків
країн-учасниць ЄС, діяльність та інструменти грошово-кредитної політики, функції центрального банку кра-
їни-учасниці ЄС. Акцентовано увагу на таких регулюючих функціях центральних банків, що існують в юри-
дичній доктрині: 1) управління сукупним грошовим оборотом; 2) регулювання грошово-кредитної сфери; 3)
регулювання попиту та пропозиції на кредит. Фокусується увага на тому, що центральні банки країн-учасниць
ЄС підтримують купівельну спроможність, а також на такому загальновідомому факті: інфляційний - нахил
фінансової політики визнаний в економічній теорії найбільш ефективним. Забезпечення стабільності валюти
(проведення операцій на відкритому ринку або встановлення політики обмінного курсу чи резервних вимог
і т.д.) є функцією центрального банку держави, а не метою його діяльності. Стійкість національної одиниці
також є функцією центрального банку держави. Встановлено, що основною метою грошово-кредитної полі-
тики центральних банків країн-учасниць ЄС є забезпечення цінової стабільності. Додатково аргументовано,
що саме такий - інфляційний - нахил фінансової політики є найбільш ефективним.
Облікова політика, процентна політика, регулювання норм обов’язкового резервування, обсягу грошо-
вої маси, операції на відкритому ринку та операції з кредитними ресурсами, розмір процентних ставок,
процентні ставки обов’язкового резерву банків є діяльністю та інструментами грошово-кредитної політики
центральних банків країн-учасниць ЄС, а не метою грошово-кредитної політики.

Посилання

Дробязко А. Банківська Система України: нова парадигма сучасного розвитку. Ринок цінних паперів. 2013. №11-12. С. 11-30.

Novikova N., Deshko L., Gurzhii A. Leading approaches to modernization of state financial control: a case of Ukraine. Proceedings of the 2nd International Conference on Social, Economic and Academic Leadership (ICSEAL 2018). Advances in Social Science Education and Humanities Research. 2018. Volume 217. Р. 149-156.

Щеглюк М.С. Пріоритети розвитку центрального банку в умовах фінанової інтеграції: Дис. …канд. економ.наук: 08.00.08 – гроші, фінанси і кредит. Київ, 2016. 274 с.

Дешко Л. Державне регулювання ціноутворення на лікарські засоби в країнах Європейського Співтовариства та інших країнах. Підприємництво, господарство і право. 2007. № 12. С. 88-91.

Право Європейського Союзу: навч. посібник, 2-ге вид. / За заг. ред. Р. А. Петрова. К.: Істина, 2009. 376 с.

Дешко Л.М. Державне регулювання господарської діяльності у сфері охорони здоров’я: Автореф. дис. …канд.юрид.наук. Донецьк, 2010. URL: https://mydisser.com/ua/catalog/view/7046.html.

Deshko, L. Patenting of medicinal products: the experience of implementation of the flexible provisions of the TRIPS-plus Agreement by foreign countries and the fundamental patent reform in Ukraine. Georgian Medical News. 2018. №9. Р. 161-164.

Deshko L. Application of Legal Entities to the European Court of Human Rights: a Significant Disadvantage as the Condition of Admissibility. Croatian International Relations Review. 2018. 24 (83). Р. 84-103.

Deshko L. Restitutio in integrum: підходи Європейського суду з прав людини. Порівняльно-аналітичне право. 2018. №5. URL: http://www.pap.in.ua/index.php/arhiv-vidannja.

Грищенко О.О. Трансформація банківської системи в сучасних умовах господарювання: зарубіжний досвід. Проблеми теорії та методології бухгалтерського обліку, контролю та аналізу. 2012. №3 (24).

Сідак М.В. Правові статуси центральних банків у країнах Європи: порівняльний аналіз. Науковий вісник Ужгородського національного університету. 2010. Вип. 14. С. 351-357.

Білоглазова Н.Н. Адміністративно-правовий статус центральних банків країн-учасниць ЄС: Дис…канд. юрид. наук: 12.00.07 – адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право. К., 2015. 214 с.

Commission de Surveillance du Secteur Financier (CSSF). URL:http://www.cssf.lu/de.

Мельник П.В. Банківські системи зарубіжних країн : підручник. К.: Алерта, 2010. 586 с.

Про автономію Банку Іспанії: Закон Іспанії від 1994 р. URL: http://www.ukrainianworldcongress.org/UserFiles/File/Ispaniya_dovidnyk.pdf.

Огородня Є.М. Оцінка ефективності монетарної політики в системі забезпечення сталого розвитку економіки країни: зб. наук. пр. Вісник ЧДТУ. 2013. № 35. Ч. 2. С. 159-167.

Мороз А.М. Центральний банк і грошово-кредитна політика: підручник. К.: КНЕУ, 2005. 556 с.

Конституция Чешской Республики от 16 декабря 1992 г. URL: http://worldconstitutions.ru/archives/106.

Златіна Н. Конституційне закріплення правового статусу центральни банків у країнах-членах Європейського Союзу та Україні. URL: http://dspace.nbuv.gov.ua/xmlui/handle/123456789/32469/browse?rpp=20&order=ASC&sort_

by=1&etal=-1&type=title&starts_with=Е.

Тополь Ю. О. Конституційно-правовий статус Національного банку України. Вісник Хмельницького інституту регіонального управління та права. 2002. № 3. С. 47–50.

Основной закон Венгрии от 25 апреля 2011 г. URL:http://constitutions.ru/archives/5628.

Конституция Республики Польша от 2 апреля 1997 г. URL:http://constitutions.ru/archives/182.

Целыковский В.И. Конституционно-правовой статус Центрального банка Российской Федерации: Дис. …канд.юрид. нак: 12.00.02 – конституционное право; муниципальное право. Елец, 2014. 190 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-10-25

Номер

Розділ

Розділ 2. Конституційне право; муніципальне право