ПРАВО НА СПРАВЕДЛИВУ ОПЛАТУ ПРАЦІ ЯК РІЗНОВИД СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНИХ ПРАВ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2307-3322.2021.64.33Ключові слова:
справедлива оплата праці, гідність, заробітна плата, прожитковий мінімум, соціальна державаАнотація
У статті розглядається право на справедливу оплату праці в контексті соціально-економічних прав. Аналізуються міжнародно-правові акти щодо наявності в них положень про справедливу оплату праці. Робиться
акцент на тому, що справедлива оплата праці входить до блоку соціально-економічних прав, які характеризуються значною кількістю оціночних понять. Зазначено, що оплата праці є найбільш важливим для суспільства соціальним нормативом, при цьому під соціальним нормативом розуміється науково обґрунтовані і суспільно визнані рівні задоволення матеріальних, духовних і соціальних потреб, стан соціальних процесів, яке необхідно для нормального функціонування і розвитку суспільства.
Зроблено акцент на тому, що незважаючи на те, що існує цілий пакет міжнародно-правових документів,
які описують і нормативно закріплюють загальні принципи і умови становлення, функціонування і розвитку
соціальної держави, ні в одному з такого роду актів немає однозначного трактування того, яким конкретно
за якістю і кількістю наданих державою соціальних благ відповідає критерій «справедливої оплати праці
забезпечує гідного рівня життя».
Зазначено, що серйозною проблемою визначення «справедливої оплати праці», є слабка розробленість моделей визначення рівня потреб людини, а також абсолютна несамостійність, залежність стандартів оплати праці від інших встановлених державою соціальних нормативів.
Зроблено висновок, що на сучасному етапі розвитку ринкової економіки в Україні першорядними завданнями є відновлення і розширене відтворення людського потенціалу; відновлення економічногo зростання в якості основи збільшення добробуту працівників; формування високотехнологічної національної відтворювальної системи і відповідної їй сучасної структури робочої сили високої якості; подолання відносин відчуження і експлуатації, в тому числі і за допомогою суттєвого зростання заробітної плати і розвитку всіляких систем участі працівників у прибутках і доходах; формування механізмів співпраці з метою розвитку як на макро-, так і на мікрорівні. Для цього необхідна розробка і реалізація загальнонаціональної програми підвищення якості та гідності праці, одним з найважливіших ланок якої є інститут заробітної плати.
Посилання
Зыбайло, А. И. Право прав человека: учеб.-метод. пособие. Минск: БГУ, 2012. 88 с.
Павлова, Л.В. Право прав человека: учеб. Пособие. Минск: БГУ, 2005. 222 с. Хартия Европейского союза об основных правах: комментарий / под ред. С. Ю. Кашкина. М.: Юриспруденция, 2001. 208 с.
Загальна декларація прав людини від 10 рудня 1948 року. Офіційний вісник України. 2008. №93. Ст.3103
Міжнародний пакт про громадянські і політичні права. Організація Об’єднаних Націй (ООН). 1966. URL:https://zakon.rada.gov.ua/laws/card/995_043.
Міжнародний пакт про економічні, соціальні і культурні права. Організація Об’єднаних Націй (ООН). 1966. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/card/995_042.
Божко В.М. Обсяг права на справедливу заробітну плату. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Юридичні науки. 2011. № 88. С.70–74.
Про прожитковий мінімум: Закон України від 15 липня 2009 р. № 966-XIV URL:https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/966-14#Text (дата звернення 18.02.2021).
Стрейко В. Т. Определение прожиточного минимума с учетом международного опыта. Труд и социальные отношения. 2012. № 4. С. 76-82.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Uzhhorod National University Herald. Series: Law
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.