НАПРЯМКИ РЕФОРМУВАННЯ НАЦІОНАЛЬНОЇ ПОЛІЦІЇ ЯК ЕЛЕМЕНТА ПУБЛІЧНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ УКРАЇНИ

Автор(и)

  • К.О. Нестеренко кандидат юридичних наук, доцент кафедри державно правових дисциплін Криворізького Навчально Наукового Інституту Донецького Юридичного Інституту МВС України, Україна
  • Ю.В. Троцай студент Криворізького Навчально Наукового Інституту Донецького Юридичного Інституту МВС України освітнього ступеня магістр спеціальності 262 "Правоохоронна діяльність", Україна

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2021.63.38

Ключові слова:

Національна поліція, публічна адміністрація, реформування, європейські підходи, правова держава, ефективність

Анотація

Запропонований розгляд основних нормативних актів, що регулюють та супроводжують процес реформування підрозділів Національної поліції, як складової частини публічної адміністрації в Україні.

Констатовано, що сучасний стан Національної поліції не повною мірою відповідає викликам та реаліям сьогодення. Реформування поліції не повинно бути процесом заради процесу, кінцевим результатом мають стати системні зміни, задля цього необхідно чітке розуміння етапів реформи, їх нормативне забезпечення як на стратегічному, так і на тактичному рівнях та результативність, що спирається на визначені показники.

У сфері нормативно-правового супроводження реформування поліції слід відзначити певну безсистемність, тобто навіть за наявності документів стратегічного рівня, зазначено, що окремі системні елементи реформи чітко не прописані, що призводить до юридичної плутанини та гальмування запланованих заходів. Висловлено переконання, що системних змін потребує Кодекс України про адміністративні правопорушення та низка підзаконних нормативно-правових актів, зокрема: в частині деполітизації Національної поліції та фінансових питань її роботи; створення системи оцінки роботи поліції за показником рівня довіри громадян шляхом проведення незалежного соціологічного опитування; подолання безкарності правоохоронців та з метою посилення їх персональної відповідальності шляхом ідентифікації, що дасть додаткові можливості впливу й участі громадян для покращення діяльності поліцейських.

Наголошено, що комплексне реформування всього сектору безпеки та оборони є нагально необхідним для України. Водночас Національна поліція не може бути реформована, як окремий задекларований проєкт – взірець законності та правопорядку, оскільки її діяльність полягає в постійній взаємодії з органами виконавчої влади, Національною гвардією, Державною службою надзвичайних ситуацій, Державною міграційною службою, Прикордонною службою, а також із ЗСУ, прокуратурою, судами тощо. Усе це зумовлює необхідність перегляду організаційної структури та функцій вказаних органів для досягнення збалансованості, координованості та результативності їх дій та як наслідок, досягнення ключової мети реформування Національної поліції – довіра громадян.

Посилання

В Україні зростає злочинність, знижується рівень розкриття. Причина – параліч правоохоронної системи. URL: http://gromex.com.ua/ua/investigations/447-ukraine-rastet-prestupnost-padaet/ (дата звернення: 01.04.2020).

Біленчук П., Ярмолюк А. Нове законодавство України про Національну поліцію і поліцейську діяльність. Яким йому бути? Історико-правовий часопис. 2015. № 2 (6). URL: http://historylaw.eenu.edu.ua/publ/2015_92_2_6/rozdil_4_kriminalne_ta_kriminalno_vikonache_pravo_kriminologija_kriminalnij_proces/p_bilenchuk_a_jarmoljuk_nove_zakonodavstvo_ukrajini_pro_nacionalnu_policiju_i_policejsku_dijalnist_jakim_jomu_buti/35-1-0-1791 (дата звернення: 13.04.2019).

Криштанович М. До питання про завдання і напрями сучасного реформування органів внутрішніх справ України. Ефективність державного управління. 2015. № 42. С. 162-168.

Про Національну поліцію : Закон України від 02.07.2015 р. № 580-VIII. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/580-19/paran5#n5 (дата звернення: 19.03.2020).

Крапивін Є. Справжня реформа поліції – це набагато глибше і набагато складніше. URL: https://www.prostir.ua/?focus=evhen-krapyvin-85-staryh-militsioneriv-rodovzhuyut-pratsyuvaty (дата звернення: 18.01.2020).

Костюк В. Л., Молотай В. А., Пелагеша О. Г., Сивухін В. С. Міжнародний досвід діяльності патрульної служби у забезпеченні охорони громадського порядку: методичні рекомендації. Київ: Нац. Акад. внутр. справ, 2011. 28 с.

Лесько Н., Шабелько Н. Проблеми реформування органів внутрішніх справ України. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Юридичні науки. 2015. № 813. С. 268-272.

Малишев Б. Найбільш небезпечний недолік Закону про Національну поліцію. URL: http://umdpl.info/police-experts.info/2016/11/23/borys-malyshev-lu-npu/ (дата звернення: 11.08.2020).

Власенко Д. В. Сучасні проблеми реформування Національної поліції України. Приватне та публічне право. 2017. № 3. С. 148-153.

Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 4 березня 2016 року «Про Концепцію розвитку сектору безпеки і оборони України» : Указ Президента України від 14.03.2016 р. № 92/2016. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/92/2016#Text (дата звернення: 15.02.2020).

Аваков А. Б. МВС повністю деполітизоване, політична функція залишилася тільки за міністром. URL: https://ua.112.ua/polityka/avakov-mvs-povnistiu-depolityzovane-politychna-funktsiia-zalyshylasia-tilky-za-ministrom-290915.html (дата звернення: 18.07.2020).

Єльникова Г. В. Про впровадження компетентнісного підходу у навчальний процес вищого навчального закладу. Теорія та методика управління освітою. Електронне наукове фахове видання. 2011, вип. № 5. URI: http://tme.umo.edu.ua/docs/5/11elnheo.pdf (дата звернення: 18.08.2020).

Бабин І. І., Болюбаш Я. Я., Гармаш А. А. Національний освітній глосарій: вища освіта. Київ: ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2011. 100 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-08-09

Номер

Розділ

Розділ 7. Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право