КОНСТИТУЦІЙНІ АСПЕКТИ ГІДНОЇ ОПЛАТИ ПРАЦІ

Автор(и)

  • В.І. Фрідманська старший викладач кафедри адміністративного, фінансового та інформаційного права ДВНЗ «Ужгородський національний університет», Україна

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2021.63.18

Ключові слова:

гідна праця, гідна оплата праці, справедлива заробітна плата, гідний рівень життя, гідні умови життя, достатній рівень життя

Анотація

У статті досліджено правову природу гідної оплати праці, здійснено оцінку поняття оплати праці через категорію її гідності, справедливості та достатнього і гідного рівня життя, а також проаналізовано переваги і недоліки у правовому регулюванні гідної оплати праці. Справедлива і задовільна винагорода в даному дослідженні розглядається як гарантія гідного існування самої людини та її сім’ї і сприймається в контексті справедливих умов праці. Аналіз поняття гідного життя проаналізовано через призму конституційної та правової доктрини в контексті головного обов’язку держави. З цією метою розглянуто основні міжнародно-правові та європейські стандарти із забезпечення основних прав людини на справедливу винагороду, справедливе існування та достатній життєвий рівень для осіб та їх сімей. Право на справедливу винагороду розглянуто через конституційні положення визначення головної спрямованості держави на забезпечення прав і свобод людини та гідних умов її життя, визнання людини, її життя і здоров'я, честі й гідності, недоторканості та безпеки найвищою соціальною цінністю та утвердження і забезпечення прав і свобод людини як головного обов'язку держави. Проведено аналіз основних правових позицій суду конституційної юрисдикції з питань визначення достатнього і гідного життєвого рівня, гідного людського життя, мінімальних вимог існування в умовах, гідних людини та захисту від бідності. Доведено, що успіх реалізації елементів гідної праці в Україні потребує взаємозлагоджених дій всіх соціальних партнерів на шляху до гарантування гідної зарплати як важливого фактору концепції гідної праці. Зроблено висновок про те, що поняття «гідна оплата праці» й досі не утвердилося і знаходиться у постійному розвитку. Жоден нормативний правовий акт України не згадує поняття «гідна оплата праці», тому існує гостра потреба в його конституціоналізації. При цьому не варто обмежуватися формулюванням лише змісту такого поняття, а й необхідно визначити умови та гарантії дотримання, забезпечення та захисту.

Посилання

Загальна декларація прав людини від 10.12.1948 р. Організація Об’єднаних Націй. Голос України. 2008. № 236.

Про ратифікацію Міжнародного пакту про економічні, соціальні і культурні права та Міжнародного пакту про громадянські і політичні права: Указ Президії Верховної Ради Української РСР від 19.10.1973 р. № 2148. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2148-08#Text

Міжнародний пакт про економічні, соціальні і культурні права від 16.12.1966 р. Організація Об’єднаних Націй. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_042#Text

Про ратифікацію Європейської соціальної хартії (переглянутої): Закон України від 14.09.2006 р. № 137-V. Урядовий кур’єр. 2006. № 189.

Європейська соціальна хартія (переглянута) від 03.05.1996 р. Рада Європи. Офіційний вісник України. 2006. № 40. Ст. 2660.

Хартія Співтовариства про основні соціальні права працівників від 09.12.1989 р. Європейське співтовариство. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_044#Text

Що таке гідна праця? Федерація професійних спілок України. 2015. URL: https://fpsu.org.ua/napryamki-diyalnosti/mizhnarodna-robota/8577-67989090.html

Ігор Петрашко підписав меморандум про взаєморозуміння щодо впровадження Програми гідної праці для України. Урядовий портал. 2020. URL: https://www.kmu.gov.ua/news/igor-petrashko-pidpisav-memorandum-pro-vzayemorozuminnya-shchodo-vprovadzhennya-programi-gidnoyi-praci-dlya-ukrayini

Програма гідної праці 2020-2024. Україна. Бюро МОП для країн Центральної та Східної Європи. 2020. URL: https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---europe/---ro-geneva/---sro-budapest/documents/genericdocument/wcms_768827.pdf

Конституція України від 28.06.1996 р. № 254к/96-ВР. Голос України. 1996. № 128.

Конституційні подання станом на 12 травня 2020 року. Конституційний Суд України. URL: http://www.ccu.gov.ua/novyna/konstytuciyni-podannya-stanom-na-12-travnya-2020-roku

Рішення Конституційного Суду України у справі за конституційними поданнями Верховного Суду України та 50 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) положень абзаців третього, четвертого пункту 13 розділу XV «Прикінцеві положення» Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» та офіційного тлумачення положення частини третьої статті 11 Закону України «Про статус суддів» (справа про рівень пенсії і щомісячного довічного грошового утримання) від 11.10.2005 р. № 8-рп/2005. Офіційний вісник України. 2005. № 42. Ст. 2662.

Рішення Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням 47 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) положень частин першої, другої статті 2 Закону України "Про розмір внесків на деякі види загальнообов'язкового державного соціального страхування" (справа про надання допомоги по тимчасовій непрацездатності) від 17.03.2005 р. № 1-рп/2005. Вісник Конституційного Суду України. 2005. № 1. С. 3.

Рішення Конституційного Суду України у справі за конституційним зверненням громадянина Дзьоби Юрія Володимировича щодо офіційного тлумачення положення частини другої статті 233 Кодексу законів про працю України від 15.10.2013 р. № 9-рп/2013. Вісник Конституційного Суду України. 2013. № 6. С. 12.

Рішення Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням 50 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) положень пункту 7 розділу II Закону України «Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні» від 07.11.2018 р. № 9-р/2018. Вісник Конституційного Суду України. 2018. № 6. С. 61.

Рішення Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням 49 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) пункту 12 розділу I Закону України «Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України» від 28 грудня 2014 року № 76-VIII від 22.05.2018 р. № 5-р/2008. Вісник Конституційного Суду України. 2018. № 4. С. 12.

Кодекс законів про працю України від 10.12.1971 р. № 322-VIII. Відомості Верховної Ради УРСР. 1971. Дод. до № 50.

Про оплату праці: Закон України від 24.03.1995 р. № 108/95-ВР. Відомості Верховної Ради України. 1995. № 17. Ст. 121.

Амелічева Л.П. Гідна праця: теоретико-правовий погляд на проблему її регулювання. Правничий часопис Донецького університету. 2019. № 1. С. 3-12.

Гідна праця: імперативи, українські реалії, механізми забезпечення : монографія / А.М. Колот та ін. ; за наук. ред. д.е.н., проф. А.М. Колота. Київ : КНЕУ, 2017. 500 с.

Ґранат М. Значення гідності людини у конституційному праві. Український часопис конституційного права. 2016. № 1. С. 59-65.

Кропанева Е.М. Идея права на достойное человеческое существование: социально-философский анализ : автореф. дисс. … канд. филос. наук: 09.00.11. Екатеринбург, 2009. 24 с.

Липатова С. Конституционное право человека на достойную жизнь и достойное её завершение. Право и жизнь. Независимый правовой журнал. 2006. № 99. С. 70-80.

Роик В.Д. Социальное государство: от декларации к реальному построению. Проблемный анализ и государственно-управленческое проектирование. 2009. № 1. Т. 2. С. 6-9.

Комар М.С. Право на гідний рівень життя у системі прав людини. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія: Юриспруденція. 2013. Вип. 6-2(1). С. 38-40.

Прохоровська С.А. Формування і регулювання соціально-трудових відносин інноваційної зайнятості. Вісник Східноукраїнського національного університету ім. В. Даля. 2013. № 7(196). С. 178-182.

Марченко Ю.І. Гідна оплата праці – необхідний атрибут соціальної держави. Прикарпатський юридичний вісник. 2020. № 2(31). С. 56-59.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-08-09

Номер

Розділ

Розділ 2. Конституційне право; муніципальне право