ДЕРЖАВНИЙ КОНТРОЛЬ ЗА ФІНАНСОВОЮ ЗВІТНІСТЮ ПОЛІТИЧНИХ ПАРТІЙ: ПОРІВНЯЛЬНИЙ АНАЛІЗ

Автор(и)

  • В.В. Джуган кандидат юридичних наук, доцент кафедри конституційного права та порівняльного правознавства ДВНЗ «Ужгородський національний університет», Україна

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2021.63.9

Ключові слова:

політичні партії, фінансова звітність, державний контроль, фінансування політичної партії, доходи та видатки політичної партії

Анотація

У статті досліджуються конституційно-правові аспекти державного контролю за фінансовою звітністю в Україні та окремих країнах ЄС. Констатується, що державний контроль за фінансовою звітністю є одним з об’єктів загального контролю за фінансуванням політичних партій. Досліджуються нормативно-правові засади у сфері подання звітів про майно, доходи, витрати та зобов’язання фінансового характеру. Положення ст. 17 Закону України «Про політичні партії в Україні» визначає загальну структуру та зміст фінансового звіту, періодичність звітування та загальні риси порядку його подання. Стандартна форма, порядок складання та подання звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов’язання фінансового характеру регламентуються на підзаконному рівні, а саме актів, що затверджуються рішеннями Національного агентства з питань запобігання корупції.  Попри зовнішню правову визначеність у даній сфері, виявлено існування колії між нормами Законів України «Про політичні партії в Україні» та «Про внесення змін до деяких законів України щодо запобігання і протидії політичній корупції» від 5 квітня 2001 р. № 2365, що передбачають протилежні за змістом норми про спосіб та форму звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов’язання фінансового характеру.

Проводиться порівняльний аналіз законодавства про фінансову звітність у Польській Республіці, Федеративній Республіці Німеччині та Латвійській республіці. На відміну від України, де політичні партії повинні звітуватися щоквартально, у цих державах, за загальним правилом, політичні партії подають фінансову звітність щорічно. Іншою особливістю спеціальних законів про політичні партії цих країн є те, що у звіті також повинно бути вказано число членів партії, які зобов'язані сплачувати внески (у Німеччині), або має щоквартально подаватися окремий звіт про реєстраційні та членські внески (у Латвії). Серед іншого, цікавим є досвід Латвії й у питанні створення он-лайн бази даних пожертвувань, доступ до якої є відкритим.

За наслідками проведеного компаративного дослідження синтезовано пропозиції й рекомендації щодо покращення якості функціонування механізму державного контролю за фінансовою звітністю політичних партій.

Посилання

Обушний С.М. Фінансове забезпечення діяльності політичних партій в Україні: дис. ... канд. економ. наук: 08.00.08. К., 2007. 186 с.

Романюк А.С., Шведа Ю.Р., Шумельда О.В. Політико-правові аспекти фінансування політичних партій: світовий досвід та Україна. Львів: Видавничий центр ЛНУ ім. І.Франка, 2003. 132 с.

Про політичні партії в Україні: Закон України від 5 квітня 2001 р. № 2365-III. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2365-14#n250 (дата звернення: 01.02.2021)

Кафарський В.І. Політичні партії України: конституційно-правове регулювання організації та діяльності: монографія. К.: Логос, 2008. 560 с.

Про затвердження форми Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру: Рішення Національного агентства з питань запобігання корупції від 9 червня 2016 р. № 3. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0904-16#n13 (дата звернення: 01.02.2021)

Про затвердження Положення про порядок подання Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру Рішення Національного агентства з питань запобігання корупції від 28 липня 2016 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1185-16#Text (дата звернення: 01.02.2021)

Про внесення змін до деяких законів України щодо запобігання і протидії політичній корупції: Закон України від 5 квітня 2001 р. № 2365-III. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/410-20#Text (дата звернення: 01.02.2021)

Ustawa z dnia 27 czerwca 1997 r. o partiach politycznych. URL: http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU19970980604 (дата звернення: 01.02.2021)

Gesetz über die politischen Parteien vom 24.07.1967. URL: http://www.gesetze-im-internet.de/bundesrecht/partg/gesamt.pdf (дата звернення: 01.02.2021)

Politisko organizāciju (partiju) finansēšanas likums. URL: http://likumi.lv/doc.php?id=36189 (дата звернення: 01.02.2021)

Par grāmatvedību: Latvijas Republikas Likums. URL: https://likumi.lv/doc.php?id=66460 (дата звернення: 01.02.2021)

Kārtība, kādā Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs publicē politisko organizāciju (partiju) gada pārskatus, vēlēšanu ieņēmumu un izdevumu deklarācijas, ziņojumus par dāvinājumiem (ziedojumiem) un ziņojumus par biedru iestāšanās naudu un biedru naudu: Ministru kabineta noteikumi Nr.1055. 2010. 16.novembrī. URL: https://likumi.lv/doc.php?id=221570 (дата звернення: 01.02.2021)

van Biezen I. Campaign and party finance. URL: https://www.hks.harvard.edu/fs/pnorris/Acrobat/Chapter%205%20Van%20Biezen%20Campaign%20and%20party%20finance.pdf (дата звернення: 01.02.2021)

Casas‐Zamora K. Paying for Democracy: Political Finance and State Funding for Parties. Colchester : ECPR Press, 2005. 306 р.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-08-09

Номер

Розділ

Розділ 2. Конституційне право; муніципальне право