БУЛІНГ В УКРАЇНІ: ПРОБЛЕМА ОЧИМА ДИТИНИ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2307-3322.2021.63.7Ключові слова:
булінг, кібербулінг, цькування, насильство, агресор, жертва, протидія булінгуАнотація
В статті проаналізовано дані анонімного анкетування, яке проходило у вересні-грудні 2019 року в школах м. Харкова та ХНУ імені В.Н. Каразіна. Дане анкетування проводилось під час лекцій-тренінгів щодо протидії булінгу в Україні. Метою анкетування було з’ясування обізнаності підлітків щодо проблеми булінгу в освітніх установах, можливості викорінення цькування з освітнього процесу шляхом надання рекомендацій учням як слід поводити себе з агресором. В досліджені було використано такі методи як: статистичний, порівняльний, анкетування, опитування. Після лекцій та анкетування за побажанням деяких учнів проводились індивідуальні консультації щодо конкретних випадків цькування, подальші рекомендації були представлені адміністрації навчальних закладів. Результати дослідження показали високу обізнаність серед учнів щодо проблеми булінгу (91% серед опитуваних). Щодо участі у булінгу в якості спостерігача позитивно відповіли 23%, як жертва 17 %, як агресор 6,5 %. Місцем, де найбільше піддаються цькуванням була визнана школа – 57%. В більшості випадків діти розповідали про цькування батькам, проте кожний п’ятий ні з ким не ділився проблемою. В ході анкетування було виявлено, що в ряді випадків педагоги не реагують або реагують неналежним чином на булінг в класі, через що діти звертаються дуже рідко за допомогою до вчителів. Крім того половина опитуваних стикались з цькуванням з боку вчителів. Найчастіше кривдники використовували такі способи цькування, як: образи і глузування (33%), використання прізвиськ (19%), побиття, ляпаси, штовхання (17%), кібербулінг (13%), ігнорування, бойкотування (9%), приховування або знищення майна (8%). Щодо жертв, то ними, на думку опитуваних, найчастіше є: слабші, які не можуть дати здачі (47%), ті, хто відрізняється від інших фізично (20,5%), підліток іншої національності чи раси 12%, ті, хто має інший майновий статус (малозабезпечений) 11%, ті, хто має свою думку 8%. Щодо можливості уникнення цькування в школі, то 10 % вважають булінг неминучим, в той час як 47 % вважають, що це можливо, якщо вчасно помітять дорослі. Отже, протидія булінгу має відбуватись за злагодженої роботи з боку батьків, педагогів, громадянського суспільства та держави.
Посилання
Булінг та кібербулінг у підлітковому середовищі URL: https://www.unicef.org/ukraine/sites/unicef.org.ukraine/files/2020-02/bullying 3.pdf (дата звернення 20.02.2021)
Hradova Y.Bullying: notion, signs and causes of occurrence. Visegrad Jurnal on Human Rights. 2019. Vol. 4. Part 3. P. 30-35.
Закон України № 2145-VIII від 5 вересня 2017 р. «Про освіту». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 (дата звернення 21.02.2021)
S.Hinduja , J. W. Patchin (2010) Bullying, Cyberbullying, and Suicide. Archives of Suicide Research, 14:3. P. 206-221.
Suqian Duan, Zhizhou Duan, Ronghua Li, Amanda Wilson, Yuanyuan Wang, Qiufang Jia, Yong Yang, Mengqing Xia, Guosheng Wang, Tingting Jin, Shuilan Wang, Runsen Chen. Bullying victimization, bullying witnessing, bullying perpetration and suicide risk among adolescents: A serial mediation analysis. Journal of Affective Disorders. 2020. Volume 273. P. 274-279
Градова Ю.В. Психологічне насильство як одна з форм булінгу учасників освітнього процесу. International scientific and practical conference «Legal science, legislation and law enforcement practice: regularities and development trends»: conference proceedings, October 30–31, 2020. Lublin: Izdevnieciba «Baltija Publishing», 2020. 392 pages. P.222-225.
Постанова Комінтернівського районного суду м. Харкова від 13 серпня 2019 року по справі № 641/1780/19 (справа про булінг (цькування) учасника освітнього процесу). Єдиний державний реєстр судових рішень. URL: http://reyestr.court.gov.ua/Review/83504076 (дата звернення 24.02.2021).
Лесько Н. В. Адміністративно-правове забезпечення формування та реалізації державної політики у сфері захисту дітей від насильства та інших протиправних дій: дис. … докт. юр. наук: 12.00.07/ Національний університет «Львівська політехніка», Львів, 2019. 489 с.
Національна стратегія розбудови безпечного і здорового освітнього середовища у новій українській школі: Схвалено
Указом Президента України № 195/2020 від 25 травня 2020 р. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/195/2020#Text (дата звернення 25.02.2021).
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Право
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.